Danskerne e-handler i udlandet

MediaWatch

Det er en af konklusionerne Zapera.com-analyse blandt 1542 danske forbrugere, som er på nettet. Den nye Zapera undersøgelse støtter den advarsel, som Forrester Research udstedte for nogle uger siden. I en ny rapport fra Forrester Research, "Retail's Pan-European Future", forudså man det, at en eksplosiv udvikling af e-handel vil skabe et europæisk E-detailhandel marked, hvor alle aggressivt sælger til hinanden på tværs af landegrænserne - online såvel som offline.

"I løbet af de næste fem år skal de traditionelle detailhandlende og de rent netbaserede, udvikle strategier der bringer dem på tværs af grænserne og udløser paneuropæisk afsætning, ellers vil deres forretning eroderes af konkurrence, siger Matthew M. Nordan, senior analytiker, Forrester. "Men hvis de gør det, vil der skabes få meget store europæiske detailhandlende på nettet".

I 2005 vil e-detailhandel udgøre 7% af Europas detailhandel og dermed lukke afstanden til USA. Sverige, Tyskland og Storbritannien vil indhente USA. Sverige vil ligge øverst i Europa med hele 9,3% af detailhandel Online, forudså Forrester Research.

Set med danske øjne er det bekymrende, at det er udenlandske netbutikker, som sidder tungt på online-markedet. Nummer et for danskerne er den amerikanske Ama-zon.com, som har det største bogsalg herhjemme. 17,9 pct. af de danskere, som har handlet på internettet de seneste 12 måneder, har købt fra Amazon.com en gang, og 31,8 pct. har købt to eller flere gange hos den amerikanske boghandler.

Hitlisten med de mest sælgende legetøjsbutikker på nettet toppes af det svenskejede Smilmer (tidligere Legenet), mens den danske legetøjsbutik Toycity kommer ind på andenpladsen. Først på tredjepladsen kommer den store danske legetøjskæde BR''s netbutik. De tre netbutikker med varer til børn debuterede nogenlunde samtidig på internettet i julemånederne.

Tøjsalget toppes af svenske Hennes&Mauritz, mens Gubi holder skansen for de danske butikker på andenpladsen. "Jeg tror at noget af forklaringen på de udenlandske websteders succes er, at de har haft store budgetter til at markedsføre netbutikkerne, og de har været hurtige til at gå online i Danmark", siger Mogens Bjerre, erhvervsforsker ved Institut for Afsætningsøkonomi på Handelshøjskolen i København, til Erhvervsbladet.

Men spillet er ikke nødvendigvis tabt for de danske netbutikker. Undersøgelsen viser også, at de danske kunder i netbutikkerne er troløse og e-handlen er endnu ikke oppe i et niveau, så omsætningen i de virtuelle butikker udgør en væsentlig del af den samlede omsætning i de danske fysiske butikker.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også