MediaWatch

Sportsrettigheder på nettet

Men er det overhovedet realistisk at forestille sig at brugerne vil betale for at få adgang til sportsrelateret indhold på nettet?

I dag er nettets status, at der er mulighed for diverse interviews og såkaldte highlights fra sportens verden, men på nær enkelte marginale sportsgrene gives der ikke adgang til egentlige livetransmissioner. Det skyldes primært den manglende udbredelse af kabel-TV baseret Internet eller bredbånd, og så længe dette er tilfældet bliver der ikke tale om videostreaming eller webcasting via nettet i nogen større målestok. Men at interessen og potentialet er til stede for video på nettet vidner antallet af downloadninger af realvideo-players dog om.

Så længe nettet ikke kan konkurrere med det traditionelle rettighedsmarked for sport på TV, fokuseres der på noget vi kunne kalde for semi-rettigheds markedet, og de fleste rettighedshavere er ved at teste og undersøge, hvorledes man kan indhente erfaringer og etablere en pengestrøm,. I USA har man været i gang længe, og i Europa har de fleste klubber og sportsforbund allieret sig med internetselskaber, som typisk køber rettigheden til at anvende indhold og branding fra de respektive sportsklubber.

Selv om det endnu er vanskeligt at vurdere, hvilke mekanismer som vil indvirke på et netbaseret rettighedsmarked, vurderer flere mediebureauer at nettet om 10 år vil repræsentere omkring 25-35% af samtlige sportsrettigheder, og det vel at mærke i et voksende marked. Erfaringen viser at enhver teknologisk landvinding indenfor de elektroniske medier hidtil har gavnet rettighedshaverne og sådan vil det utvivlsomt også udvikle sig med nettet.

TV-selskaber har fortrinsstilling
8220;bare" bliver en alternativ distributionsform for dem.

Hvis vi forestiller os en udvikling, hvor rettighederne til TV og Internettet som udgangspunkt vil blive solgt i fællesskab, er der lagt op til en situation, som i høj grad favoriserer de etablerede TV-selskaber. De etablerede aktører med en eksisterende TV-platform vil i en forhandlingssituation kunne kalkulere med omsætning fra TV-distribution, hvilket kun de færreste Internet/online selskaber er i stand til at matche.

Diskussionen om sportsrettigheder på nettet er først lige startet og emnet vil blive et af de kommende års store spørgsmål, da magtbalancen mellem TV og Internettet i høj grad er afhængig af hvor rettighederne befinder sig.

Mere fra MediaWatch

Heartbeats udpeger ny ledelse efter Le Gammeltofts exit

Adm. direktør og stifter af Heartbeats forlod medieselskabet i sidste uge. Finansdirektør i Aller Media bliver midlertidig direktør i selskabet, mens Heartbeats’ chefredaktør, vicedirektør og kommerciel direktør skal stå for at videreudvikle mediebrandet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs