Medieforsker Stig Hjarvard er i gang med at undersøge globaliseringens konsekvenser for de danske medier, og på baggrund heraf forudsiger han nye fusioner mellem de trykte medier og radio, TV og Internet, skriver Politiken. Hjarvards argument er, at de trykte medier ikke kan klare de store økonomiske byrder alene, som integrationen i Internettet fordrer.
Ifølge Hjarvard har Internettet desuden den konsekvens, at de trykte medier vil få sværere ved at få folk til at betale for abonnementer på dagblade, når de kan få de samme informationer på Internettet gratis. Derfor vil mange de dagblade, som ikke forstår at udnytte Internettet til at tilbyde abonnenterne nye muligheder, få det svært.
Hjarvard er samtidig bekymret for at medieudviklingen kommer til at sætte præmisserne for journalistikken.
Mere fra MediaWatch
Radio- og podcastplatforme håber på mere fair konkurrence med ny støttemodel
Public Service Puljen og Innovationspuljen bliver åbnet for, at der kan søges støtte til lyd - og det er et vigtigt skridt, lyder det fra en række lydproducenter. Mens Podimo ”helt sikkert” vil søge, afventer Radio ABC og Zetland de endelige støttekriterier. Egmont ser nyt forretningspotentiale i aftalen.