Fusioner i mediebranchen

MediaWatch

Medieforsker Stig Hjarvard er i gang med at undersøge globaliseringens konsekvenser for de danske medier, og på baggrund heraf forudsiger han nye fusioner mellem de trykte medier og radio, TV og Internet, skriver Politiken. Hjarvards argument er, at de trykte medier ikke kan klare de store økonomiske byrder alene, som integrationen i Internettet fordrer.

Ifølge Hjarvard har Internettet desuden den konsekvens, at de trykte medier vil få sværere ved at få folk til at betale for abonnementer på dagblade, når de kan få de samme informationer på Internettet gratis. Derfor vil mange de dagblade, som ikke forstår at udnytte Internettet til at tilbyde abonnenterne nye muligheder, få det svært.

Hjarvard er samtidig bekymret for at medieudviklingen kommer til at sætte præmisserne for journalistikken.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også