MediaWatch

Online public service

DR mener at der ikke er tvivl om, at DR har en public service-opgave på nettet. DR har, fra nettets danske gennembrud midt i 90'erne, i stadigt stigende grad udbygget sine aktiviteter.

I hvad DR opfatter som et stadigt mere kommerciel og internationaliseret mediebillede er det DRs mål at give brugerne en dansk og lokal indgang til det nye univers. Ambitionen er at blive den betroede guide på nettet med fokus på kvalitet, uafhængighed og troværdighed.

Med DR Online kan DR give radio- og tv-udsendelserne en ekstra dimension, idet seere og lyttere via det supplerende materiale kan gå i dybden med emner og personer, som måtte have brugernes særlige interesse.

"DR Online er desuden et medie i sig selv. Programmerne på Internettet er ikke bundet af tid og geografi. Det ønsker DR at udnytte til at give brugerne frihed til selv at bestemme, hvor og hvornår de har brug for eller lyst til at lytte til radioudsendelser eller se tv-klip. I dag kan man f.eks. se tidligere udsendte TV-aviser og Radioaviser, når man har lyst.

Eller f.eks. hele P3 alle døgnets 24 timer. Og tilbuddene vil løbende blive udbygget", siger TV-direktør Bjørn Erichsen. DR Online er ikke forbeholdt informationer og nyheder. DR er i fuld gang med at opbygge programfladen på DR Online, således at denne kan blive lige så bred, som den er på de "gamle" medier. DR vil således også give oplevelser og underholde. Gerne med brugernes aktive deltagelse.

"I DR ser vi det som en af vores fornemmeste opgaver at udnytte mulighederne for dialog og debat. Mellem brugerne og offentligheden, mellem brugerne indbyrdes og mellem brugerne og DR. Tilbud og muligheder som kan give begrebet "demokrati" en ny betydning. Og vores public service opgave må være at give alle borgere mulighed for at udnytte informationsteknologien og dermed blive en del af informationssamfundet.

Derfor lægger vi vægt på at tilgodese alle grupper - også de licensbetalere, som ikke mestrer engelsk, eller som er læsesvage, eller som ikke har råd til at være med på fremtidens mange kommercielle tilbud, skal ved hjælp af DR kunne blive aktive borgere i informationssamfundet", siger Bjørn Erichsen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs