MediaWatch

TvDanmark hiver TV2 for EU-Kommissionen

Det er blandt andet ved at bruge licens'penge på at dumpe annoncepriserne, at TV 2 forvrider konkurrencen, skriver CNN Internet.

"Vi tager dette drastiske skridt for at få stoppet TV2s ulovlige og unfair optræden over for de private TV-stationer. Sammenblandingen af licensmidler og reklameindtægter skævvrider konkurrencen og ødelægger markedet, når TV2 bruger statsmidler til at dumpe deres reklamepriser. Der er intet regnskab for eller kontrol med TV2s såkaldte public service forpligtelser.

Nu må der sættes grænser for, hvad en statsinstitution som TV2 må bruge deres penge til – og hvad de ikke må bruge dem til," siger TvDanmarks adm. direktør Jesper Sehested Lund.

TvDanmark har også klaget til EU-Kommissionen om den, ifølge TvDanmark, konkurrenceforvridende netværksafgift, som alle lokal-stationer i TvDanmark-samarbejdet skal betale. I det netop indgåede medie-forlig hæves det til 30 mio. kr.TvDanmark klagede tidligere på året til Konkurrencestyrelsen over TV2's pris-dumpning. Her forventes en kendelse til efteråret.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs