En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag5. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
MediaWatchtorsdag5. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
Migrerede artikler

Dagbladenes frygt svær at forstå

MediaWatch

Det har aldrig været forbudt at lave en IT-tjeneste, så man tilbyder folk at finde tilbud f.eks. om, hvor de kan købe huse eller andre ting. - Der er mange af de argumenter, der har været fremført i forbindelse med kulturminister Elsebeth Gerner Nielsens udspil til et medieforlig, der er svære at forstå. For de bygger på en frygt hos de forskellige medieparter.

Det er en frygt, der næppe holder i virkeligheden. Det siger professor dr. phil. Niels Thomsen, der har beskæftiget sig meget med avisernes udvikling, skriver Erhvervsbladet. - Der er i forvejen grupper, der konkurrerer ved at lave deres egne publikationer med kontakter til potentielle kunder. Det gør f.eks. ejendomsmæglere.

- Det betyder, at aviserne mister annoncer. En fransk forsker mente i begyndelsen af 1970'erne, at aviserne var på vej ud, fordi de små annoncer ville skride. Det har vist sig, at den skrevne presse stadig har muligheder ved at gå nye veje. - Kritikkens berettigelse er også svær at se, fordi de små annoncer i forvejen var på vej ud af en række blade, siger han. - Det afhænger af, hvor præcise annoncer er, om de virker bedst på papir eller på en skærm. - Der er to måder at forholde sig til annoncer på. - Den ene side af sagen er det behov, man f.eks. har, hvis man har boet i udlandet og skal flytte tilbage til Danmark, og man ønsker at finde et hus, der skal ligge i Bagsværd.

- I det tilfælde kan IT-annoncen givet et klart svar hurtigt, med oplysning om, hvor huset er, og hvad det koster. - Den anden side af sagen er, når folk læser annoncer for bare at holde sig orientere om, hvad der findes på markedet, men det udløser i mange tilfælde et køb, fordi kunder bliver opmærksom på tilbud. - Fortjenesten ved rubrikannoncering er så beskeden, at det er svært at se de store muligheder, som aviserne kommer med i deres arguemntation for, at de skal have en radiokanal for at opveje de tab, de lider i konkurrencen med de elektroniske medier.

- I USA er der flere eksempler på, at aviser også driver tv og radiokanaler, men det offentlige griber ind, hvis disse aviser dermed opnår et mediemonopol. - Mit eget synspunkt er, at Danmarks Radio skal have et stadig mindre monopol. - Det er lidt svært at se, hvad dagspressen som brancheorganisation vil have ud af at få tildelt en ledig landsdækkende radiokanal. - Dagbladene regner med, at de kan tjene penge på annoncer i disse kanaler, men de forregner sig nok, for jo flere annoncer, de får i radioen, des flere skaffer de sig selv af med i deres blade. - Der er noget uklart i hele tankegangen, fordi virkeligheden formodentlig vil forme sig helt anderledes, siger Niels Thomsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Mads Brandstrup, adm. direktør for Danske Medier, bakker ikke op om de store dagbladskoncerners klage over ny mediestøtteordning. | Foto: Danske Medier
Politik

Danske Medier lægger afstand til kritikere af ny mediestøtte

Sommerens medieaftale skal gennemføres hurtigst muligt, mener Danske Medier, som understreger, at foreningen ikke bakker op om bekymringshenvendelse til EU-Kommissionen om ny fordeling af mediestøtte.
  • Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte
  • JP/Pol-topchef kalder økonomisk gaveregn over "særligt udvalgte" for trist

For abonnenter



Over halvdelen af befolkningen siger, at de er bekymrede for at få begrænset deres viden eller blive afgrænset for andre holdninger end deres egen | Foto: Yalonda M. James/AP/Ritzau Scanpix
Aviser

Forsker: Medier skal komme bekymring for personalisering i møde

For abonnenter



SVT skal spare 200 mio. svenske kr. Dette er et arkivbillede med værten på det populære norsk-svenske talkshow "Sakvlan", der blev filmet og produceret af SVT i flere sæsoner. | Foto: Jacob Ehrbahn
TV

Svensk DR-pendant skal spare tre-cifret millionbeløb

For abonnenter


Sammen med Berlingske Media, dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier står JP/Politikens Hus bag henvendelsen til EU-Kommissionen. | Foto: Thomas Borberg
Fokus

Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte

For abonnenter


Marina Ovsjannikova fik i første omgang en bøde for sin tv-protest i marts sidste år. | Foto: Alexander Nemenov/AFP/Ritzau Scanpix
Politik

Russisk tv-journalist fik otte år for protest mod krig


Spotify vil stille lydbøger til rådighed i seks lande herunder USA og Storbritannien. | Foto: Christian Hartmann/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Spotify træder ind på lydbogsmarked i seks lande

For abonnenter


  • North Media, der ejer Danmarks største distributør af lokale ugeaviser, FK Distribution, udvider sin ledelse med en direktør for digital drift og udvikling. | Foto: Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix

    North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling

    Selskabet bag FK Distribution får Martin Frandsen Tobberup som ny direktør for digital drift og udvikling.

  • Orchestra-direktør John Herup har præsenteret ledelsen af sit nye Aarhus-hold. | Foto: PR/Orchestra

    Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling

    Bureauet Orchestra håber, at ny afdeling i Aarhus kan give vækst ved at øge kendskabet til bureauet i Vestdanmark.

  • Steffen Hjaltelin, der her ses i 2009, gør comeback i bureau-branchen med en bestyrelsespost i Soundvenue, hvor han skal rådgive bureauet Soundvenue Studio om den daglige drift. | Foto: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

    Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen

    Steffen Hjaltelin skal udover bestyrelsespost også fungere som rådgiver i den daglige drift af Soundvenue Studio.

  • Elon Musk har siden købet af det sociale medie Twitter skiftet navnet til X. Det navn skal mediet nu slås for at få lov at bruge ved en domstol i Florida. | Foto: Leah Millis/Reuters/Ritzau Scanpix

    Elon Musks X sagsøgt af marketingbureau for navnetyveri

    Et marketingsbureau ved navn X Social Media har sagsøgt X Corp., der tidligere var kendt som Twitter, for at overtræde deres rettigheder til brandnavnet X.

  • Fra en række lokale mediehuse heriblandt Bornholms Tidendes Kristoffer Gravgaard, lyder det nu, at de med det nye beregningsgrundlag vil eller potentielt vil ramme et andet gældende loft for mediestøtten; at tilskuddet maksimalt kan udgøre 35 pct. af de redaktionelle omkostninger. | Foto: Jacob Jepsen / Bornholms Tidende

    Lokalmedier frygter at banke hovedet mod loft i ny mediestøttelov

    Med videreførelse af et procentloft, for hvor stor en del af de redaktionelle omkostninger medierne kan få støtte for, får de mindre medier ikke den støtte, politikerne stillede i udsigt, lyder det.

    For abonnenter


  • Netflix planlægger ifølge Wall Street Journal at hæve priserne som følge af Hollywood-skuespillernes strejke. | Foto: Mario Tama/AFP/Ritzau Scanpix

    Netflix planlægger at hæve priserne i kølvandet af skuespillernes strejke

    Skuespillerstrejke kommer ifølge Wall Street Journal til at medføre prisstigninger på streamingtjenesten Netflix.

Læs også

Sammen med Berlingske Media, dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier står JP/Politikens Hus bag henvendelsen til EU-Kommissionen. | Foto: Thomas Borberg
Fokus

Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte

Sammen med dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier har Berlingske Media og JP/Politikens Hus rettet henvendelse til EU-Kommissionen for at få ændret den nye mediestøtteordning.

For abonnenter



Maria Hellebergs "Kvinderne fra Thy" skal filmatiseres til en tv-serie i et samarbejde mellem Mastiff og Carol Film. | Photo: Jacob Ehrbahn/Politiken/Ritzau Scanpix
TV

Mastiff indgår aftale med Carol Film om filmatisering af bestseller

”Kvinderne fra Thy” skal i et samarbejde mellem Mastiff og Carol Film blive til en tv-serie.


North Media, der ejer Danmarks største distributør af lokale ugeaviser, FK Distribution, udvider sin ledelse med en direktør for digital drift og udvikling. | Foto: Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix
Aviser

North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling

Selskabet bag FK Distribution får Martin Frandsen Tobberup som ny direktør for digital drift og udvikling.

Orchestra-direktør John Herup har præsenteret ledelsen af sit nye Aarhus-hold. | Foto: PR/Orchestra
Digital

Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling

Bureauet Orchestra håber, at ny afdeling i Aarhus kan give vækst ved at øge kendskabet til bureauet i Vestdanmark.


Steffen Hjaltelin, der her ses i 2009, gør comeback i bureau-branchen med en bestyrelsespost i Soundvenue, hvor han skal rådgive bureauet Soundvenue Studio om den daglige drift. | Foto: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Digital

Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen

Steffen Hjaltelin skal udover bestyrelsespost også fungere som rådgiver i den daglige drift af Soundvenue Studio.


Spotify vil stille lydbøger til rådighed i seks lande herunder USA og Storbritannien. | Foto: Christian Hartmann/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Spotify træder ind på lydbogsmarked i seks lande

Næste træk i Spotify-strategi om at rumme al lyd-indhold, som brugerne efterspørger, bliver at gøre lydbøger tilgængelige i seks engelsksprogede lande.

For abonnenter


Job

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • CCO

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Data Analyst

  • Produktionschef til Medieproduktion Aarhus

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • K-Forum søger journalist

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Head of Digital Marketing

  • Musikredaktør til P3

  • Graphic Designer

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • Marketing Automation Specialist

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Danske Medier lægger afstand til kritikere af ny mediestøtte –
  • Svensk DR-pendant skal spare tre-cifret millionbeløb –
  • Forsker: Medier skal komme bekymring for personalisering i møde –
  • Russisk tv-journalist fik otte år for protest mod krig –
  • Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte –
  • North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling –
  • Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling –
  • Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen –
  • Elon Musks X sagsøgt af marketingbureau for navnetyveri –
  • Spotify træder ind på lydbogsmarked i seks lande –
  • Netflix planlægger at hæve priserne i kølvandet af skuespillernes strejke –
  • Lokalmedier frygter at banke hovedet mod loft i ny mediestøttelov –
  • Mastiff indgår aftale med Carol Film om filmatisering af bestseller –
  • Filmfolk fra Færøerne og Grønland vil ligestilles med danske projekter i filmlov –
  • Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer –
Flere nyheder

Job

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • CCO

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Data Analyst

  • Produktionschef til Medieproduktion Aarhus

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • K-Forum søger journalist

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Head of Digital Marketing

  • Musikredaktør til P3

  • Graphic Designer

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • Marketing Automation Specialist

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabsassistent

  • Kontorassistent

  • Operational Excellence Director

  • Controller til fondsafvikling

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8369

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret