En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
03.04.2000kl. 01.00

Dagbladenes frygt svær at forstå

MediaWatch

Det har aldrig været forbudt at lave en IT-tjeneste, så man tilbyder folk at finde tilbud f.eks. om, hvor de kan købe huse eller andre ting. - Der er mange af de argumenter, der har været fremført i forbindelse med kulturminister Elsebeth Gerner Nielsens udspil til et medieforlig, der er svære at forstå. For de bygger på en frygt hos de forskellige medieparter.

Det er en frygt, der næppe holder i virkeligheden. Det siger professor dr. phil. Niels Thomsen, der har beskæftiget sig meget med avisernes udvikling, skriver Erhvervsbladet. - Der er i forvejen grupper, der konkurrerer ved at lave deres egne publikationer med kontakter til potentielle kunder. Det gør f.eks. ejendomsmæglere.

- Det betyder, at aviserne mister annoncer. En fransk forsker mente i begyndelsen af 1970'erne, at aviserne var på vej ud, fordi de små annoncer ville skride. Det har vist sig, at den skrevne presse stadig har muligheder ved at gå nye veje. - Kritikkens berettigelse er også svær at se, fordi de små annoncer i forvejen var på vej ud af en række blade, siger han. - Det afhænger af, hvor præcise annoncer er, om de virker bedst på papir eller på en skærm. - Der er to måder at forholde sig til annoncer på. - Den ene side af sagen er det behov, man f.eks. har, hvis man har boet i udlandet og skal flytte tilbage til Danmark, og man ønsker at finde et hus, der skal ligge i Bagsværd.

- I det tilfælde kan IT-annoncen givet et klart svar hurtigt, med oplysning om, hvor huset er, og hvad det koster. - Den anden side af sagen er, når folk læser annoncer for bare at holde sig orientere om, hvad der findes på markedet, men det udløser i mange tilfælde et køb, fordi kunder bliver opmærksom på tilbud. - Fortjenesten ved rubrikannoncering er så beskeden, at det er svært at se de store muligheder, som aviserne kommer med i deres arguemntation for, at de skal have en radiokanal for at opveje de tab, de lider i konkurrencen med de elektroniske medier.

- I USA er der flere eksempler på, at aviser også driver tv og radiokanaler, men det offentlige griber ind, hvis disse aviser dermed opnår et mediemonopol. - Mit eget synspunkt er, at Danmarks Radio skal have et stadig mindre monopol. - Det er lidt svært at se, hvad dagspressen som brancheorganisation vil have ud af at få tildelt en ledig landsdækkende radiokanal. - Dagbladene regner med, at de kan tjene penge på annoncer i disse kanaler, men de forregner sig nok, for jo flere annoncer, de får i radioen, des flere skaffer de sig selv af med i deres blade. - Der er noget uklart i hele tankegangen, fordi virkeligheden formodentlig vil forme sig helt anderledes, siger Niels Thomsen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 17.45
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 16.32
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 16.19
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 15.35
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Senior Porteføljemanager

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge