MediaWatch

Dot.com'ere pisket til markedsføring

70-90 procent af den kapital, som hentes i de første to-tre runder af finansieringen, går til markedsføring, skrvier Børsens Nyhedsmagasin.

De nye dot com-virksomheder er dyre i drift, fordi de skal markedsføre sig. 70-90 procent af den kapital, dot com'erne henter i de første runder af risikovillige investeringer, går ofte direkte videre til massiv markedsføring af noget, som blot er et velklingende www-navn og en forretningside.

Og dot com'erne er pisket til det. Massiv markedsføring er nødvendig for overhovedet at overleve de få måneder, der går fra lanceringen, til de nye e-business-virksomheder skal have fat i næste skud kapital.

"Du har højst tre-fire kvartaler efter lanceringen til at bevise, at du skal have flere penge tilført." siger Christian Samsø, administrerende direktør for Ahead e-advertising.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs