MediaWatch

Mobilix først med GPRS

Hastigheden på det nuværende mobile Internet er på 9,6 Kbit per sekund, og det er relativt langsomt i forhold til et almindeligt Internet-modem der kan overføre 56,6 Kbit per sekund. Derfor kappes netværksudbyderne i denne tid om at komme først med en hurtigere og billigere mobil datatransmission. Det første skridt på vejen bliver GPRS (General Packet Radio Service), som kan øge hastigheden til mere end 100 Kbit per sekund. Hastigheden kommer dog nok kun til at ligge mellem 56,6 eller 28,8 Kbit per sekund, alt efter belastningen på netværket, skriver Berlingske Tidende.

For at kunne anvende det nye GPRS-system skal netværket opgraderes og forbrugerne skal have nye mobil-telefoner. Mobilix lover at have deres udgave af et GPRS-netværk klar allerede til maj, mens Tele Danmark og Sonofon nok først bliver klar i slutningen af året, og Telia først til næste år.

Der kommer nok alligevel til at gå lidt længere tid, inden de almindelige forbrugere kan drage nytte af systemet. Mobiltelefonerne er nemlig også forsinket. Siemens regner med at lancere GPRS-mobiltelefoner i oktober-november, hvor prisen på en mobiltelefon i business-klassen bliver på 4.000-5.000 kroner. De øvrige, Ericsson, Nokia og Motorola, regner med at have deres udgaver klar i slutningen af året eller starten af næste år.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs