MediaWatch

Børnereklamer finder nye veje

Reklamebranchen vil blot finde nye veje til at påvirke børn med reklamer, og mange af dem vil blive sværere at gennemskure. Først og fremmest vil mange flytte deres reklamebudgetter til andre TV-stationer som de, der sender fra udlandet, og dermed ikke er underlagt de danske regler. Men børnereklamelovens centrale begreber ”børneudsendelse” og ”børnereklame” vil også åbne en række muligheder for at nå børn med reklamer indenfor lovens rammer.

McDonalds marketingdirektør Frank Knudsen udtaler overfor Politiken at det for eksempel kan ske ved at sende reklamer, som er rettet mod de voksne i familien, og dermed kan de stadigvæk ifølge den nye lov kunne sendes i tilknytning til børneprogrammer. Undersøgelser viser nemlig, at børn er ganske gode til også at huske voksenslogans som ”boller fra Kohberg” og lignende.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs