MediaWatch

Børnereklamer finder nye veje

Reklamebranchen vil blot finde nye veje til at påvirke børn med reklamer, og mange af dem vil blive sværere at gennemskure. Først og fremmest vil mange flytte deres reklamebudgetter til andre TV-stationer som de, der sender fra udlandet, og dermed ikke er underlagt de danske regler. Men børnereklamelovens centrale begreber ”børneudsendelse” og ”børnereklame” vil også åbne en række muligheder for at nå børn med reklamer indenfor lovens rammer.

McDonalds marketingdirektør Frank Knudsen udtaler overfor Politiken at det for eksempel kan ske ved at sende reklamer, som er rettet mod de voksne i familien, og dermed kan de stadigvæk ifølge den nye lov kunne sendes i tilknytning til børneprogrammer. Undersøgelser viser nemlig, at børn er ganske gode til også at huske voksenslogans som ”boller fra Kohberg” og lignende.

Mere fra MediaWatch

Filmskolens nye rektor: Meget af konflikten er løst

Meget af den konflikt, der var årsag til problemerne på Den Danske Filmskole er allerede løst, lyder det fra skolens kommende rektor, Tine Fischer, der samtidig ser det som afgørende at skolen åbner sig mere for omverden.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske Medier investerer i lokaljournalistiske satsninger, kulturminister opfordrer til at slå koldt vand i blodet, når det gælder udsigten til forhandlinger om et nyt medieforlig, og regnskabstal var der fra bl.a. JP/Politikens Hus, Zetland og A4 Medier. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste nyt

Se flere jobs