MediaWatch

Medieforlig indgået

I forhold til regeringens oprindelige udspil er der indgået aftale om disse ændringer:

Regeringen havde foreslået, at den 4. ledige radiokanal blev givet til TV2 og den 5. til DR. I stedet bliver begge radiokanaler sendt i udbud.

Den 4. radiokanal skal være en nuanceret serviceorienteret kanal, der lægger vægt på klassisk musik, dansk musik, kultur- og samfundsprogrammer og debat. Kanalen kan søges af alle og kan være reklamefinansieret. Der stilles ingen krav om nyhedsdækning. Derfor vil f.eks. dagbladene kunne byde på kanalen uden at være forpligtet til at etablere en alternativ radioavis.

Også DR kan søge kanalen, men vil ikke kunne reklamefinansiere den. Kanalen vil blive tildelt ud fra en vurdering af kvaliteten i den samlede programflade. Afgørelsen vil blive truffet af Radio- og tv nævnet.

Den 5. radiokanal kan søges af alle, undtagen DR. Det skal være en bred reklamefinansieret kanal, hvor det eneste krav er en nyhedsdækning på niveau med Radioavisen. Kanalen skal overholde danske love, herunder danske reklameregler.

Kanalen vil blive tildelt den udbyder, der giver det økonomisk set mest fordelagtige tilbud. Over-skuddet vil gå til ikke-kommercielle lokale radio- og tv-stationer fra 2003 og public service formål. Også denne afgørelse vil blive truffet af Radio- tv nævnet.

Forslaget om reklamefri blokke 5 minutter før og efter børneudsendelserne ændres, så forbuddet alene omfatter reklamer rettet mod børn og reklamer for børneprodukter. Forbuddet gælder også i forbindelse med trailere i tilknytning til børneudsendelser.

Læs hele forligsteksten her.

Mere fra MediaWatch

16 medarbejdere fratræder på Jyllands-Posten

Syv journalistiske medarbejdere forlader avisen, mens yderligere ni medarbejdere er blevet opsagt - herunder en redaktionel analysechef. Derudover lukker Jyllands-Posten for kommentarsporet på Facebook. (Opdateret)

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs