Sammen vil de fire provinsaviser, Fyens Stiftstidende, JydskeVestkysten, Nordjyske Stiftstidende og Århus Stiftstidende, sammen med Berlingske Officin danne selskabet Metropol Online A/S, som skal danne rammen om avisernes Internet-aktiviteter.
Målsætningen er at opnå samme markedsposition indenfor de digitale medier, som aviserne har på de trykte medier, og det skal i første omgang opnås ved at udbyde tjenester indenfor digital nyhedsformidling, digitale markedspladser, e-handel og byguides, skriver Berlingske Tidende.
Baggrunden for det nystartede samarbejde er blandt andet at komme til at stå stærkere i konkurrencen med de mange udenlandsk ejede nyhedstjenester på Internettet og de offentlig støttede Internetsider, som TV 2s licensfinansierede rubrikmarkeder.
Mere fra MediaWatch
Radio- og podcastplatforme håber på mere fair konkurrence med ny støttemodel
Public Service Puljen og Innovationspuljen bliver åbnet for, at der kan søges støtte til lyd - og det er et vigtigt skridt, lyder det fra en række lydproducenter. Mens Podimo ”helt sikkert” vil søge, afventer Radio ABC og Zetland de endelige støttekriterier. Egmont ser nyt forretningspotentiale i aftalen.