En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
21.03.2000kl. 12.00

DR: Skævvridning af licensen

MediaWatch

DRs generaldirektør Christian S. Nissen siger i en kommentar til regeringens udkast til en kommende medieaftale:

"Regeringsudspillet rummer en række vigtige elementer, som peger fremad mod de kommende års multimedieudvikling. Her tænkes først og fremmest på digitaliseringen af de jordbaserede sendenet til radio (DAB) og fjernsyn (DVB), men også på igangsætningen af digitaliseringen af programarkiverne og de større frihedsgrader på Internettet.

"Den realvækst, der er tale om inden for licensstigningen på 5 pct., vil næsten udelukkende gå til finansieringen af sendenettets digitalisering. Den resterende andel af licensstigningen vil derfor kun give begrænset plads til imødekommelse af ønsker om og krav til nye programinitiativer inden for de internet-opgaver, nye digitale programområder og interaktiv undervisning, som både Kulturministeren og Forskningsministeren har lagt stor vægt på, forsætter Christian Nissen.

På den baggrund står DR helt uforstående over for forslaget om skævvridning af licensfordelingen mellem TV2 og DR, hvor TV2 årligt vil få overført mellem 60 og 90 mill. kr. fra DRs hidtidige andel af licensen. DR får dermed ikke flere licensmidler til at gennemføre de mange ny programinitiativer, som medieudspillet rummer om dansk kultur og kunst samt nye aktiviteter på nettet.

Det vil uundgåeligt betyde en relativ svækkelse af DR såvel i forhold til TV2 som de stadigt stærkere kommercielle stationer, hvor TV3 og TVDanmark ved de seneste kabelafstemninger fik indtægtsforhøjelser på omkring en ½ mia. kr. om året.

Forslaget om at tildele den 4. og landsdækkende kanal til TV2 og den 5., der kun kan høres af 80 pct. af danskerne, til DR, vækker heller ikke begejstring hos DRs generaldirektør.

"Man kan udmærket drive en kommerciel kanal med en årlig reklameomsætning på 2-300 mill. kr., selv om den kun dækker 80 pct., for den vil kunne nå alle de store byområder. Men hvis en licensfinansieret kanal ikke kan komme ud til alle danskere, får vi et alvorligt problem. Og det bliver langt værre, end det vi nu kender omkring DR 2.

For når det drejer sig om DR 2, kan folk faktisk købe en antenne og dermed komme til at se kanalen. Sådan er det ikke med den 5. radiokanal. Her vil de sidste tyve procent af danskerne ganske enkelt være afskåret fra at lytte med - for det kan ikke løses ved køb af antenne eller andet apparat. Så her får licensbetalerne end ikke muligheden for at få adgang til radiokanalen, siger Christian Nissen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.
  • Fald i abonnenter udløser behov for besparelser på Kristeligt Dagblad
  • Kristeligt Dagblad skal finde besparelser for fem millioner

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Foto: Screenshot
Politik

Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed

For abonnenter

Seneste nyt

  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 16.28
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 16.09
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 15.30
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 14.39
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 14.15
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 13.25
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 13.19
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 12.25
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 12.01
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 11.20
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 10.44
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 10.05
  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
Flere nyheder

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge