Fordobling af reklamer på TV

MediaWatch

En ny analyse viser, at TV 2, TV3 og TvDanmark i januar og februar 2000 udsendte 13 timers reklame per dag -mod syv en halv time i samme periode i fjor, skriver Politiken.

»Det er en meget voldsom stigning, som vi ikke har set magen til tidligere i dansk tv-historie«, siger Kim Angel, kontaktchef på mediabureauet CIA Mediacentralen, der står bag analysen. Der er to årsager til stigningen. For det første har den hårde konkurrence tvunget tv-stationerne til at sænke priserne. Det betyder, at de skal sælge mere reklametid for at tjene det samme antal kroner.

For det andet har danskerne ifølge Gallups målinger kun set tv i to timer og 48 minutter om dagen i årets første to måneder - mod tre timer og tre minutter i samme periode i fjor. Det betyder, at reklamerne skal vises flere gange for at nå det samme antal seere.

Det har især været et problem for TvDanmark, som trods en opsplitning i to kanaler samlet har fået færre seere. Stationen viser nu mere end dobbelt så mange reklameminutter som i fjor, men når alligevel et lavere antal forbrugere i de målgrupper, annoncørerne efterspørger.

TV3 har 'kun' øget reklametiden med knap 50 procent, mens TV 2 har sendt 67 procent flere reklamer i forhold til i fjor.

En nylig undersøgelse fra analysefirmaet Millward Brown viser, at tv-reklamer stadig giver betydelig mere opmærksomhed for pengene end for eksempel annoncer i dagblade.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også