MediaWatch

Aller byder på radiokanal

Fredag udsender Aller en pressemeddelelse om, at koncernen har meddelt kulturministeren sin interesse for FM-frekvensen, og dermed står Se & Hørs, Feminas og Billed-Bladets moderselskab i den efterhånden lange kø sammen med bl.a. Berlingske, DR, TV 2, MTG (TV 3), SBS (TvDanmark) og Radio2, skriver Berlingske Tidende.

"Vi har drevet Radio1 i Norge gennem ti år og er en af Skandinaviens største udbydere på det kommercielle radiomarked. Her laver vi lokalradio af høj kvalitet, og derfor vil vi gerne bruge en del af den ekspertise til at skabe en landsdækkende kanal i Danmark.

Vi er interessede i samarbejdspartnere, men dem har vi ikke fundet endnu, for man er åbenbart nødt til at melde sin interesse, inden man kender betingelserne - ellers får DR eller TV 2 bare kanalen," siger direktør Erik Aller.

DRs generaldirektør, Christian S. Nissen, har tidligere udtalt, at det ikke kommer bag på ham, at der er så mange selskaber om buddet:

"Der ligger vel 200-250 mio. kr. og venter på den, som får en landsdækkende kommerciel radio, og det er da interessant for en hvilken som helst medievirksomhed," sagde Nissen, som stadig håber på, at kanalen tilfalder DR.

Men kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (R) har gjort klart, at hun ønsker en landsdækkende konkurrent til Radioavisen på DR, fordi sammenlægningen af DRs nyhedsredaktioner (radio, TV og Online) begynder at ligne et monopol. Hvem der i givet fald får frekvensen bliver afgjort, når kulturministeren i løbet af året skal forhandle et nyt fireårigt medieforlig på plads.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs