MediaWatch

Danske TV-koncepter spæder i statskassen

Men det er ikke kun i Norden, at klassefesterne hærger og trækker seere til skærmen. Også kineserne er interesserede i konceptet, oplyser Henrik Hancke. Han har bl.a. været i Kina for at sælge den danske succes, der i dag bliver vist i 11 lande. For nylig, på TV-festivalen i Monte Carlo, var efterspørgslen på programmet også stor, skriver Berlingske Tidende.

Hancke kan fortælle, at TV-selskaber i 20 lande allerede har sat sig på rettighederne til "Den store klassefest". Bl.a. har Chile, Uruguay og Paraguay meldt sig, efter man kunne spore en overdådig interesse for programmet hos seerne i Argentina.

I Europa har programmet foruden Danmark og Norge allerede været vist i Sverige, Italien, Spanien og Ungarn. Dertil kommer New Zealand, Finland, Belgien og Canada, der til efteråret er klar til at vise de første klassefester, der har været undervejs i produktionen. Med Canada som spydspids er vejen til det store nordamerikanske marked dermed åbnet.

Her er der, i lighed med andre lande, stor mangel på gode familieegnede underholdningskoncepter - og amerikanerne elsker genforeninger. Men ikke af den slags som det nyeste flop "Hvem vil giftes med en mangemillionær?" fra sidste uge, hvor to, der ikke kendte hinanden i forvejen, blev gift for åben skærm. Inden parret overhovedet nåede hovedpuderne i ægtesengen, fik de bevilget skilsmisse.

Amerikanerne skulle måske også skele til det mere stabile danske TV-koncept, "Hjælp - skal vi giftes?" fra Skandinavisk Filmkompagni, der ved lørdagens premiere på DR1 havde 1.154.000 seere. Det svarer til 60,4 pct. af dem, der havde tændt for deres TV. Seertallet svarer nogenlunde til det, som TV 2s klassefester hidtil har kunnet notere i tidligere sæsoner.

Ifølge Henrik Hancke er Wegelius TV klar med yderligere to nye koncepter til det danske og udenlandske TV-marked. Det drejer sig om "Det store kup", der får dansk premiere på TV 3. "Allerede nu har knap 20 udenlandske TV-selskaber bedt om at få option på programmet, der skal produceres i Danmark og dermed henter penge hjem til statskassen," siger Hancke.

Han har i tilgift købt rettighederne til det britiske TV-format "Free Europe", som kort fortalt handler om at afdække de fordomme, vi hæfter på hinanden. I den danske version skal en kendt dansk vært sidde over for seks dansktalende udlændinge, der hver især påpeger de fordomme, som danskerne har over for andre europæere. Programmet, der er en stor succes i bl.a. Frankrig, er til overvejelse hos en af de store danske TV-kanaler.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs