MediaWatch

Danske krypteringsregler skal lempes

De danske erhvervsvirksomheder vil have fri ret til at kryptere kommercielle produkter, så uvedkommende ikke kan overvåge dem. Derfor henvender de sig nu gennem Dansk Industri (DI) og DI’s branchefællesskab for IT, tele, elektronik og kommunikation (ITEK) og syv andre organisationer til regeringen for at få lempet reglerne, skriver Jyllands Posten.

Herhjemme er reglerne for kryptering underlagt tre ministerier; Erhvervsministeriet, Justitsministeriet og Forskningsministerier.

Erhvervsvirksomhederne mener, at de restriktive danske regler er ude af trit med virkeligheden, og de virker konkurrencehæmmende for dansk erhvervsliv i forhold til lande som USA. De nuværende regler svarer slet ikke til den teknologiske udvikling, siger chefkonsulent Marianne Castenskiold fra DI til Ugemagasinet Industrien. Castenskiold peger blandt andet på, at danske virksomheder skal søge om udførselstilladelser, når de handler med krypterede produkter internt i EU, og det er i strid med intentioner for det indre marked.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Inddrag brugerne i din personalisering

Personalisering er ikke en invasion af redaktionel selvstændighed, hvis vi selv tager ansvar for, hvordan det implementeres - men alligevel ender personaliseret indhold ofte i bjælke 13 på websitet. Sådan lyder det fra ugens klummeskribent Malte Jørstad, som giver et par råd til at gøre oplevelsen nemmere for både medie og modtager.

LA sendte politisk tv-reklame under FCK-kamp

Trods dansk forbud mod at sende politiske reklamer på tv tonede Liberal Alliance alligevel frem med politiske budskaber i reklamepause på TV3+ onsdag. Det kunne ske, fordi TV3+ sender fra Sverige, skriver LA-formand på Twitter.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs