Nordisk Film klar med interaktiv quiz
Williams fortæller, at quizshowet "Pinpoint" har været et år undervejs og allerede i morgen vises for et testpublikum på 400 udvalgte husstande i Linköping, der som et forsøg har fået udleveret digitale dekodere. Man kan nemlig kun lege med, hvis man har en såkaldt set top-box, skriver Berlingske Tidende. I Skandinavien er markedet beskedent, men branchen forventer, at den ny teknologi snart breder sig til alverdens dagligstuer. Således har Sky i Storbritannien inden for kort tid sendt ca. to mio. set top-boxe på markedet.
I praksis går den interaktive TV-quiz ud på, at TV-seeren kan sidde derhjemme og zappe ind på et TV-quizprogram og aktivt konkurrere med gæsterne i studiet. Via fjenbetjeningen kan morgendagens testpublikum i Linköping således for første gang være med til at dyste på viden og fingerfærdighed og sekund for sekund kunne sammenligne deres score med gæsternes, der i dagens anledning er indviteret ind bag skærmen.
"Pinpoint", der har kostet et par mio. kr., er udviklet i et samarbejde mellem Sveriges Television og Nordisk Film & TV. Nordisk Film & TV har de internationale rettigheder til "Pinpoint" uden for Sverige og har ifølge Carl Williams også andre interaktive TV-programmer på bedding til dagligstuernes fingerrappe quizdeltagere.