Danmark i digital førerposition

MediaWatch

Dette tal skal sammenholdes med at penetrationen i dag blot er på 7%, så rapportens fremskrivninger må betegnes som særdeles aggressive. Rapporten inkluderer alle tre digitale platforme - kabel, satellit og terrestrisk distribution.

Som det i dag førende marked forventes Storbritannien ikke overraskende at ville opnå den højeste penetrationsgrad med 52%, men bemærkelsesværdigt er det vel at Danmark kommer ind på en andenplads med 41%, og Sverige og Norge som nummer fire og fem med henholdsvis 35% og 33%. Det lyder som gode nyheder for specielt Canal Digital, som er den førende udbyder af digital-TV på det nordiske marked.

På baggrund af den forventede vækst på digital-TV markedet forudser rapporten også en væsentlig fremgang for interaktiv TV, som vil udvikle sig til et massemarked, og som vil blive i stand til at tage kampen op med Internettet omkring interaktive produkter og tjenester. Væksten for interaktiv TV vil primært ske som følge af, at seerne vil få gratis adgang til en række interaktive tjenester som en del af markedsføringen af digital-TV.

Nedenfor i figur 1 findes rapportens estimerede tal på de førende vesteuropæiske digital-TV markeder i 2003, målt på markedspenetration.

Figur 1. Penetration af digital-TV i førende europæiske lande

Kilde: Jupiter Communications

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også