MediaWatch

TV 2’s mange fremtidsplaner

Den nye kanal vil primært henvende sig til de yngre seere, hvor de mange reklamekroner, som udgør en absolut forudsætning for kanalens fremtidige drift, ligger. Planen er at TV 2+ i løbet af et par år skal kunne finansiere sig selv gennem indtægter fra reklamer, så den ikke længere vil være afhængig af licenspenge.

Det ligger endnu ikke klart om den nye TV 2 kanal skal være en satellit-kanal eller om den skal indgå i et samarbejde med de lokale TV-stationer, der i dag hører undr TvDanmark-samarbejdet. Den beslutning træffes først om et par uger, men Christian Lage noterer overfor Jyllands Posten, at et eventuelt samarbejde med de lokale TvDanmark-stationer rummer visse fordele i form af den etablerede sendeflade og adgangen til flere seere.

TV 2 håber på at en yderligere kanal vil styrke mulighederne for at holde på specielt de unge seere, hvor der i øjeblikket er hård konkurrence fra de kommercielle kanaler. Den nye kanal vil bringe TV 2 på højde med Danmarks Radio, TV3 og TvDanmark, der alle råder over to kanaler, og det vil styrke TV 2’s muligheder for at tiltrække flere reklamekroner, så TV 2+ hurtigst muligt kan blive selvfinansierende.

Blandt TV 2’s øvrige ønsker for det næste medieforlig, som Folketinget skal vedtage i foråret, er etablering af en særlig afdeling til Internet-delen af TV 2, lov til at drive den 4. landsdækkende radiokanal og en digital udgave af TV 2 under navnet TV 2D.

Mere fra MediaWatch

Facebook lover milliardbetaling til medier

I et blogopslag forsvarer Facebook-topchef den kortvarige nyhedsblokering i Australien, og annoncerer samtidig, at techkoncernen vil investere 1 mia. dollar i aftaler om medieindhold over de næste tre år.

Seneste nyt

Se flere jobs