MediaWatch

TV 2’s mange fremtidsplaner

Den nye kanal vil primært henvende sig til de yngre seere, hvor de mange reklamekroner, som udgør en absolut forudsætning for kanalens fremtidige drift, ligger. Planen er at TV 2+ i løbet af et par år skal kunne finansiere sig selv gennem indtægter fra reklamer, så den ikke længere vil være afhængig af licenspenge.

Det ligger endnu ikke klart om den nye TV 2 kanal skal være en satellit-kanal eller om den skal indgå i et samarbejde med de lokale TV-stationer, der i dag hører undr TvDanmark-samarbejdet. Den beslutning træffes først om et par uger, men Christian Lage noterer overfor Jyllands Posten, at et eventuelt samarbejde med de lokale TvDanmark-stationer rummer visse fordele i form af den etablerede sendeflade og adgangen til flere seere.

TV 2 håber på at en yderligere kanal vil styrke mulighederne for at holde på specielt de unge seere, hvor der i øjeblikket er hård konkurrence fra de kommercielle kanaler. Den nye kanal vil bringe TV 2 på højde med Danmarks Radio, TV3 og TvDanmark, der alle råder over to kanaler, og det vil styrke TV 2’s muligheder for at tiltrække flere reklamekroner, så TV 2+ hurtigst muligt kan blive selvfinansierende.

Blandt TV 2’s øvrige ønsker for det næste medieforlig, som Folketinget skal vedtage i foråret, er etablering af en særlig afdeling til Internet-delen af TV 2, lov til at drive den 4. landsdækkende radiokanal og en digital udgave af TV 2 under navnet TV 2D.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs