MediaWatch

Alliance mellem Vivendi og Vodafone

Vivendi Communications har længe overvejet, hvilken af de to rivaliserende teleselskaber – tyske Mannesmann eller engelske Vodafone Airtouch - de skulle vælge som samarbejdspartner, men på et pressemøde i går offentliggjorde franskmændene og englænderne deres fælles planer for Europa, skriver Børsen.

Både Vodafone Airtouch og Mannesmann er begge mindretalsaktionærer i Vivendi-datterselskaberne Cegetel og SFR. Vodafone Airtouch ejer 20 procent af mobilselskabet SFR, og Mannesmann ejer 15 procent af telekomselskabet Cegetel. Vivendi’s aftale med Vodafone ventes at føre til et brud i samarbejdet mellem Mannesmann og Vivendi.

Dermed er Mannesmann’s muligheder for at finde egnede europæiske samabejdspartnere reduceret, hvilket kan vise sig at være en fordel for Vodafone, der i øjeblikket forsøger en fjentlig overtagelse af den tyske koncern. Tidsfristen for Mannesmann-aktionærernes accept af Vodafone’s tilbud udløber den 7. februar.

Vivendi Communications ejer ud over tele- og Internetselskaber desuden medieselskabet Havas, og de er toneangivende aktionær i betalings-TV stationen Canal Plus. Partnerskabet med Vodafone Airtouch giver Vivendi adgang til 40 millioner mobilabonnementer, såfremt overtalgelsen af Mannesmann lykkes.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs