MediaWatch

Vækst i Internetfirmaernes reklamebudgetter

En særkørsel udarbejdet af Gallup Adfacts for Erhvervsbladet over 14 af de største annoncører blandt danske online-virksomheder viser et samlet reklameforbrug i de traditionelle danske medier på 55 millioner kroner i 1999. Heraf lå cirka 32 millioner i fjerde kvartal.

Umiddelbart er 55 millioner ikke meget sammenlignet med den samlede reklameomsætning i de danske medier på cirka 8,6 milliarder i det pågældende år. Ser man imidlertid på udviklingen, at er væksten i de traditionelle annoncørers budgetter stagnerende, hvorimod Internetfirmaernes forbrug er kraftigt stigende, og rummer endnu et stort vækstpotentiale.

Direktør Claus Gilbert Clausen fra CIA MediaCentralen forudser ifølge Erhvervsbladet, at væksten i dot-com virksomhedernes annoncebudgetter i de traditionelle medier vil nå et niveau på omkring 150 millioner kroner i år. Den udvikling vil yderligere forstærkes i takt med, at mange udenlandske dot-com virksomheder etablerer sig i Danmark. De udenlandske Internet-firmaer’s reklamebudgetter ligger traditionelt en del over de danske dot-com’eres budgetter, og det vil forstærke udviklingen. For eksempel udgør Internetfirmaerne ti ud af de tyve største annoncører på amerikansk TV i øjeblikket.

I øjeblikket er det annoncer i de trykte medier som præger Internetvirksomhedernes reklameforbrug, men eksperterne forventer at TV-mediet i højere grad vil overtage rollen som Internetfirmaernes foretrukne annonceringskanal.

Desuden viser udviklingen at, hvor det før var Internetportalerne som fyldte mest i mediebilledet, så bliver det i fremtiden hovedsageligt Internet-butikkerne som vil annoncere i de traditionelle medier.

Se også artiklen ”Ny dagsorden for dotcom’ere” af Pernille Simmelkiær, TMP i iNetWatch nr. 10.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs