MediaWatch

Vækst i Internetfirmaernes reklamebudgetter

En særkørsel udarbejdet af Gallup Adfacts for Erhvervsbladet over 14 af de største annoncører blandt danske online-virksomheder viser et samlet reklameforbrug i de traditionelle danske medier på 55 millioner kroner i 1999. Heraf lå cirka 32 millioner i fjerde kvartal.

Umiddelbart er 55 millioner ikke meget sammenlignet med den samlede reklameomsætning i de danske medier på cirka 8,6 milliarder i det pågældende år. Ser man imidlertid på udviklingen, at er væksten i de traditionelle annoncørers budgetter stagnerende, hvorimod Internetfirmaernes forbrug er kraftigt stigende, og rummer endnu et stort vækstpotentiale.

Direktør Claus Gilbert Clausen fra CIA MediaCentralen forudser ifølge Erhvervsbladet, at væksten i dot-com virksomhedernes annoncebudgetter i de traditionelle medier vil nå et niveau på omkring 150 millioner kroner i år. Den udvikling vil yderligere forstærkes i takt med, at mange udenlandske dot-com virksomheder etablerer sig i Danmark. De udenlandske Internet-firmaer’s reklamebudgetter ligger traditionelt en del over de danske dot-com’eres budgetter, og det vil forstærke udviklingen. For eksempel udgør Internetfirmaerne ti ud af de tyve største annoncører på amerikansk TV i øjeblikket.

I øjeblikket er det annoncer i de trykte medier som præger Internetvirksomhedernes reklameforbrug, men eksperterne forventer at TV-mediet i højere grad vil overtage rollen som Internetfirmaernes foretrukne annonceringskanal.

Desuden viser udviklingen at, hvor det før var Internetportalerne som fyldte mest i mediebilledet, så bliver det i fremtiden hovedsageligt Internet-butikkerne som vil annoncere i de traditionelle medier.

Se også artiklen ”Ny dagsorden for dotcom’ere” af Pernille Simmelkiær, TMP i iNetWatch nr. 10.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs