MediaWatch

Mindre risiko ved Internet-betalinger i Danmark

Forbrugernes tillid til betaling med kreditkort over Internettet har lidt et alvorligt knæk, efter at det i går blev afsløret, at en hacker havde brudt ind i Internet-butikken CD Universe og stjålet fortrolige oplysninger om kundernes kreditkort.

I det pågældende tilfælde var der tale om en amerikansk Internet-butik, og der er dog ikke den samme risiko for at det vil kunne ske for en dansk Internet-butik. Tyveriet blev muliggjort af, CD Universe havde opbevaret kreditkortoplysningerne sammen med kundernes brugerprofil, så kunderne ikke behøvede at taste kreditkortnummeret ind, hver gang de handlede.

Marketingchef Lene Mogensen fra firmaet Architrade oplyser overfor Jyllands Posten, at de danske kunder kan føle sig forholdsvis trygge ved at handle i danske Internet-butikker. Architrade leverer betalingssystemer til en stor del af de danske Internet-butikker.

Ifølge Lene Mogensen efterser Pengeinstitutternes BetalingsSystemer (PBS) først de nye Internetbutikker inden de udsteder en licens til at handle med kreditkort på Internettet.

Direktøren for Foreningen af Dansk Internethandel, Gert Birnbacher, kalder sagen for begynderfejl, som det er nødvendigt at betale for under opbyggelsen af et nyt system som handel og betaling over Internettet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs