MediaWatch

Nye Internet-firmaer klarer sig bedst

Rapporten ”Online handel i de nordiske lande” fra konsulentvirksomheden Boston Consulting Group konkluderer, at de nye Internet-baserede virksomheder har omkring 35 procent af den samlede internethandel i Norden.

Ser man isoleret på de enkelte brancher er de rene Internet-firmaer’s markedsandele i visse tilfælde endnu større. Indenfor for eksempel bogsalg er markedsandelen helt oppe på 91 procent, og den samme tendens gør sig gældende indenfor forbrugerelektronik og legetøj, skriver Jyllands Posten.

Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) vurderer at cirka 200 virksomheder står for cirka 90 procent af al e-handel i Norden, og bakker derfor op omkring rapporten. FDHI forklarer Internet-firmaernes succes med, at de ofte er mere Internet-mindede og innovative.

Rapporten fra Boston Consulting Group vurderer desuden, at den nordiske Internethandel udgør omkring 0,4 procent af den samlede handel. Selvom det er en meget lille andel, så råder Gert Birnbacher, der er formand for FDIH, de etablerede firmaer til at tage truslen fra de nye Internet-firmaer alvorligt, for Internethandelen’s andel kan meget vil blive en del større.

Mere fra MediaWatch

Filmskolens nye rektor: Meget af konflikten er løst

Meget af den konflikt, der var årsag til problemerne på Den Danske Filmskole er allerede løst, lyder det fra skolens kommende rektor, Tine Fischer, der samtidig ser det som afgørende at skolen åbner sig mere for omverden.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske Medier investerer i lokaljournalistiske satsninger, kulturminister opfordrer til at slå koldt vand i blodet, når det gælder udsigten til forhandlinger om et nyt medieforlig, og regnskabstal var der fra bl.a. JP/Politikens Hus, Zetland og A4 Medier. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste nyt

Se flere jobs