Nye Internet-firmaer klarer sig bedst

MediaWatch

Rapporten ”Online handel i de nordiske lande” fra konsulentvirksomheden Boston Consulting Group konkluderer, at de nye Internet-baserede virksomheder har omkring 35 procent af den samlede internethandel i Norden.

Ser man isoleret på de enkelte brancher er de rene Internet-firmaer’s markedsandele i visse tilfælde endnu større. Indenfor for eksempel bogsalg er markedsandelen helt oppe på 91 procent, og den samme tendens gør sig gældende indenfor forbrugerelektronik og legetøj, skriver Jyllands Posten.

Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) vurderer at cirka 200 virksomheder står for cirka 90 procent af al e-handel i Norden, og bakker derfor op omkring rapporten. FDHI forklarer Internet-firmaernes succes med, at de ofte er mere Internet-mindede og innovative.

Rapporten fra Boston Consulting Group vurderer desuden, at den nordiske Internethandel udgør omkring 0,4 procent af den samlede handel. Selvom det er en meget lille andel, så råder Gert Birnbacher, der er formand for FDIH, de etablerede firmaer til at tage truslen fra de nye Internet-firmaer alvorligt, for Internethandelen’s andel kan meget vil blive en del større.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også