MediaWatch

Nye Internet-firmaer klarer sig bedst

Rapporten ”Online handel i de nordiske lande” fra konsulentvirksomheden Boston Consulting Group konkluderer, at de nye Internet-baserede virksomheder har omkring 35 procent af den samlede internethandel i Norden.

Ser man isoleret på de enkelte brancher er de rene Internet-firmaer’s markedsandele i visse tilfælde endnu større. Indenfor for eksempel bogsalg er markedsandelen helt oppe på 91 procent, og den samme tendens gør sig gældende indenfor forbrugerelektronik og legetøj, skriver Jyllands Posten.

Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) vurderer at cirka 200 virksomheder står for cirka 90 procent af al e-handel i Norden, og bakker derfor op omkring rapporten. FDHI forklarer Internet-firmaernes succes med, at de ofte er mere Internet-mindede og innovative.

Rapporten fra Boston Consulting Group vurderer desuden, at den nordiske Internethandel udgør omkring 0,4 procent af den samlede handel. Selvom det er en meget lille andel, så råder Gert Birnbacher, der er formand for FDIH, de etablerede firmaer til at tage truslen fra de nye Internet-firmaer alvorligt, for Internethandelen’s andel kan meget vil blive en del større.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs