MediaWatch

Telegiganternes kamp i medierne

Erhvervshistoriens største forsøg på fjendtlig overtagelse har udviklet sig til en annoncekrig mellem de to telegiganter i de tyske aviser. Mannesmann-koncernen’s topledelse opfordrer aktionærerne til at beholde deres aktier, og Vodafone appellerer til aktionærerne om at sælge.

På en stort anlagt pressekonference i går opfordrede Mannesmann-direktøren Klaus Esser endnu engang aktionærerne til at beholde deres aktier, med den begrundelse at Mannesmann-koncernen vil være langt bedst stillet med at stå alene. Esser kalder Vodafone’s tilbud for et forsøg på bondefangeri, skriver Jyllands Posten.

Modsat prøver engelske Vodafone at overbevise de tyske aktionærer om, at Mannesmann ikke vil være i stand til at klare sig alene på det konkurrenceprægede europæiske marked for telekommunikation.

Som noget nyt, peger Esser på muligheden for at træde ind på det amerikanske marked, eventuelt i samarbejde med store tele-udbydere som Wordcon eller Bell Atlantic, og det vil i givet fald forudsætte, at Mannesmann er uafhængig af Vodafone.

Svaret på opgøret mellem de to telegiganter Vodafone AirTouch og Mannesmann får vi den 7. februar, der er den officielle udløbsdato for Vodafones tilbud.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs