En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
13.01.2000kl. 12.00

Medievirksomhederne vil lave radio

MediaWatch

Erfaringer fra Norge, hvor man i 1993 fik en landsdækkende kommerciel radio, viser nemlig at der er millioner at tjene på radioreklame, skriver Aktuelt.

Sidste år omsatte den norske P4 for i alt 258 millioner kroner, og markedet for radioreklame fortsætter tilsyneladende med at vokse eksplosivt - set i sammenligning med det totale reklamemarked.

Eric Hansen, direktør i Nordisk Radio Reklame, vurderer lige som DR's generaldirektør Christian Nissen, at der ligger omkring 250 millioner kroner og venter på dem, som får lov til at sende landsdækkende kommerciel radio i Danmark.

De penge er der selvsagt mange, som gerne vil have fingre i. Blandt andre The Voice, TV 2 og TV3's moderselskab Modern Times Group (MTG), som i forvejen driver kommercielle radiostationer i Sverige, Norge, Finland, Estland og Letland.

Eftersom kulturministeren på forhånd har spillet ud, at hun ønsker at bruge den fjerde radiokanal til at skab et alternativ til DR's radioavis, er der større sandsynlighed end nogensinde for, at det bliver et kommercielt medieforetagende, som får sendetilladelsen frem for Danmarks Radio.

Det kan enten ske ved at lokalradioer får lov til at netværke eller ved at en eller flere medievirksomheder går sammen i en koncessionsaftale om at udfylde frekvensen. Til gengæld skal de så betale en koncessionsafgift på reklameindtægterne tilbage til staten.

Den model har senest givet dagbladene mod på at levere radionyheder. Blandt andre Berlingske Tidende og Stiftstidenderne har lagt billet ind, og der går vedholdende rygter om at Jyllands-Posten og TV3 har planer om at udvide deres samarbejde om tekst-tv-nyheder til også at omfatte en radio.

MTG's informationschef Niels Jørgen Langkilde vil ikke kommentere eventuelle samarbejdspartnere, før de er helt på plads, men understreger at han ser det som en fordel ved en bred koncessionsaftale med flere parter, at det vil forhindre den magtkoncentration, politikerne frygter i medierne.

'Vi fornemmer på debatten, at et bredt konsortium med mange forskellige dele af samfundet repræsenteret vil være afgørende. Det er måske ikke lige sagen at sørge for endnu større magtkoncentration i medierne ved at give radiokanalen til fx Berlingske Tidende eller TV 2,' mener han.

Til gengæld tyder meget på, at en landsdækkende kommerciel radio vil gøre livet surt for de lokale radioer. I Norge mistede de halvdelen af deres indtægter, da den landsdækkende P4 kom til
I 1999 var omsætningen af radioreklamer herhjemme omkring 270 millioner kroner, men hvis udviklingen går som i Norge, vil en landsdækkende kommerciel radio få det samlede marked for radioreklame til at vokse eksplosivt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Senior Porteføljemanager

Se flere jobs

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge