Medievirksomhederne vil lave radio

MediaWatch

Erfaringer fra Norge, hvor man i 1993 fik en landsdækkende kommerciel radio, viser nemlig at der er millioner at tjene på radioreklame, skriver Aktuelt.

Sidste år omsatte den norske P4 for i alt 258 millioner kroner, og markedet for radioreklame fortsætter tilsyneladende med at vokse eksplosivt - set i sammenligning med det totale reklamemarked.

Eric Hansen, direktør i Nordisk Radio Reklame, vurderer lige som DR's generaldirektør Christian Nissen, at der ligger omkring 250 millioner kroner og venter på dem, som får lov til at sende landsdækkende kommerciel radio i Danmark.

De penge er der selvsagt mange, som gerne vil have fingre i. Blandt andre The Voice, TV 2 og TV3's moderselskab Modern Times Group (MTG), som i forvejen driver kommercielle radiostationer i Sverige, Norge, Finland, Estland og Letland.

Eftersom kulturministeren på forhånd har spillet ud, at hun ønsker at bruge den fjerde radiokanal til at skab et alternativ til DR's radioavis, er der større sandsynlighed end nogensinde for, at det bliver et kommercielt medieforetagende, som får sendetilladelsen frem for Danmarks Radio.

Det kan enten ske ved at lokalradioer får lov til at netværke eller ved at en eller flere medievirksomheder går sammen i en koncessionsaftale om at udfylde frekvensen. Til gengæld skal de så betale en koncessionsafgift på reklameindtægterne tilbage til staten.

Den model har senest givet dagbladene mod på at levere radionyheder. Blandt andre Berlingske Tidende og Stiftstidenderne har lagt billet ind, og der går vedholdende rygter om at Jyllands-Posten og TV3 har planer om at udvide deres samarbejde om tekst-tv-nyheder til også at omfatte en radio.

MTG's informationschef Niels Jørgen Langkilde vil ikke kommentere eventuelle samarbejdspartnere, før de er helt på plads, men understreger at han ser det som en fordel ved en bred koncessionsaftale med flere parter, at det vil forhindre den magtkoncentration, politikerne frygter i medierne.

'Vi fornemmer på debatten, at et bredt konsortium med mange forskellige dele af samfundet repræsenteret vil være afgørende. Det er måske ikke lige sagen at sørge for endnu større magtkoncentration i medierne ved at give radiokanalen til fx Berlingske Tidende eller TV 2,' mener han.

Til gengæld tyder meget på, at en landsdækkende kommerciel radio vil gøre livet surt for de lokale radioer. I Norge mistede de halvdelen af deres indtægter, da den landsdækkende P4 kom til
I 1999 var omsætningen af radioreklamer herhjemme omkring 270 millioner kroner, men hvis udviklingen går som i Norge, vil en landsdækkende kommerciel radio få det samlede marked for radioreklame til at vokse eksplosivt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også