MediaWatch

Store mediefusioner næppe på vej til Danmark

Fusionen, der giver de to selskaber en samlet værdi på 350 milliarder dollar, er den hidtil største. Den peger fremad mod en sammensmeltning af medier, tele og IT, som i flere år har været spået undervejs.

- I den forstand er det måske ikke så overraskende, fordi der er tale om beslægtede tjenester, som er på vej til at nærme sig hinanden, siger Knud Erik Skouby, centerleder for Center for Teleinformation ved Danmarks Tekniske Universitet.

Fordelen ved fusionen er, at Internet-selskabet AOL får stærk underholdning, som kan være lokkemad på Internet-siderne, samt adgang til TimeWarners kabel-tv-net, mens TimeWarner med et slag får adgang til en færdig Internet-platform.

Medieforsker Frands Mortensen, Århus Universitet, mener, at der egentlig ikke er tale om en mediehistorie, men snarere om en økonomisk historie, som er nærmest sensationel.

- For første gang har et Internet-firma ved hjælp af nettets "matadorpenge" købt et rigtigt eksisterende firma. Internet-selskaberne har slet ikke skabt værdier, som bare er i nærheden af deres børsværdi. At et sådant firma kan overtage en koncern som TimeWarner er næsten utroligt, siger Frands Mortensen.

Han minder om, at AOLs værdi i høj grad bygger på, hvad man på børsen forventer, at selskabet vil udvikle sig til i forbindelse med Internet.

De to medieeksperter er enige om, at noget lignende ikke vil kunne ske i Danmark, alene af den grund, at der ikke findes Internet-udbydere af en størrelse, så man bare svagt kan sammenligne med den globale udbyder AOL. Ikke engang på europæisk plan er der opstået store pan-europæiske Internet-udbydere.

Frands Mortensen vurderer, at udviklingen herhjemme snarere sker ved, at medieselskaber som Danmarks Radio, TV2 og Egmont forsøger at oprette deres egne Internet-tjenester.

- Man kan da godt forestille sig, at Tele Danmark kan gå i samarbejde med AOL om at få leveret indhold til Selector-boksen, fordi det har været svært for Tele Danmark at finde virkeligt godt indhold til den, siger Frands Mortensen, der ellers ikke venter at se amerikanske giganter vinde voldsomt frem i Danmark, som er et lille og forholdsvis uinteressant marked med en særlig sprogbarriere.

Knud Erik Skouby ser også en jagt på godt indhold til Internet-tjenesterne som en afgørende opgave, men han kan godt forestille sig en amerikansk indtrængen i Europa og Danmark.

- Selvfølgelig er der kulturelle og sproglige barrierer, men de gælder formentlig ikke i så høj grad, når det gælder underholdning. Vi er allerede vant til amerikansk dominans inden for film og musik, og nu bliver der via Internet lagt endnu en kraftig rørledning ud med amerikansk indhold, siger Knud Erik Skouby.

Han forventer, at en gigant som AOL TimeWarner vil kunne vinde afgørende frem ved for alvor at skabe underholdning og informationer, som vil gøre Internettet uimodståeligt, også for danskere og europæere i øvrigt. De kan nu sætte alle ressourcer ind på at udvikle tjenester til det megamarked, som underholdning på Internettet ventes at blive.

Hvor vi tidligere talte om, at Disney prægede vores kultur, så vil giganter af denne type gøre det i endnu højere grad, siger Knud Erik Skouby. Han hæfter sig ved det pudsige i, at EU-Kommissionen faktisk har søgt at hæmme opbygningen af europæiske giganter på dette område, blandt andet ved at kræve kabel-tv-aktiviteter skilt ud. Dermed er EU-Kommissionen ifølge Knud Erik Skouby med til at lette de amerikanske giganters indtrængen i Europa.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs