Ingen mediefusioner i Skandinavien

MediaWatch

Der vil gå en rum tid endnu, inden den europæiske medie- og Internetvirksomheder er modne til at slå sig sammen i en model magen til fusionen mellem Time Warner og AOL, mener Egmonts koncernchef Jan Frøshaug ifølge Børsen.

Årsagen hertil er at markedet endnu ikke har forstået integrationstankegangen, og dermed presses koncernerne til at følge en anden strategi.

Et eksempel herpå er den norske mediekoncern Shibsted, som blev straffet på børsen for de store investeringer i selskabets Internetsatsning, Scandinavian Online (SOL). Men da Shibsted imidlertid offentliggjorde, at man ville børsnotere SOL som et selvstændigt selskab i løbet af 2000, steg kurserne på Shibsted-aktien med 50 procent på bare fem dage, og efter en måned var den steget med omkring 100 procent. SOL forventes at indbringe mellem 3 og 10 milliarder kroner ved børsintroduktionen.

Også Søndagsavisen tror på at en udskillelse af deres Internetaktiviter vil påvirke aktiekursen positivt. Ifølge visedirektør Jørgen Wittenkamp handler det om, at Internetaktiviteterne gøres mere synlige overfor markedet, hvis de står som selvstændige selskaber.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også