MediaWatch

Ingen mediefusioner i Skandinavien

Der vil gå en rum tid endnu, inden den europæiske medie- og Internetvirksomheder er modne til at slå sig sammen i en model magen til fusionen mellem Time Warner og AOL, mener Egmonts koncernchef Jan Frøshaug ifølge Børsen.

Årsagen hertil er at markedet endnu ikke har forstået integrationstankegangen, og dermed presses koncernerne til at følge en anden strategi.

Et eksempel herpå er den norske mediekoncern Shibsted, som blev straffet på børsen for de store investeringer i selskabets Internetsatsning, Scandinavian Online (SOL). Men da Shibsted imidlertid offentliggjorde, at man ville børsnotere SOL som et selvstændigt selskab i løbet af 2000, steg kurserne på Shibsted-aktien med 50 procent på bare fem dage, og efter en måned var den steget med omkring 100 procent. SOL forventes at indbringe mellem 3 og 10 milliarder kroner ved børsintroduktionen.

Også Søndagsavisen tror på at en udskillelse af deres Internetaktiviter vil påvirke aktiekursen positivt. Ifølge visedirektør Jørgen Wittenkamp handler det om, at Internetaktiviteterne gøres mere synlige overfor markedet, hvis de står som selvstændige selskaber.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs