Den alliance vurderer Børsen vil gøre det endnu sværere for DR og TV 2 at konkurrere på det danske marked. De to landsdækkende stationer presses i forvejen hårdt i konkurrencen med TvDanmark og de to MTG-ejede kanaler, TV3 og 3+.
Siden de to mediekoncerner MTG og SBC blev etableret i henholdsvis midt-/slutningen af firserne og starten af halvfemserne, har de begge investeret betydelige millionbeløb i at få fodfæste i Danmark. Det er da også lykkedes for dem, selvom det er kommet til at koste noget mere end beregnet.
TvDanmark har i sin korte periode oparbejdet en ganske pæn indtjeningsevne, og SBS har i overvejende grad formået at anvende markedsføringsbudgetterne til at krydsmarkedsføre TvDanmark via sine øvrige mediebesiddelser, således at pengene bliver i koncernen. Alt i alt stiller det TvDanmark i en stærk finansiel situation, og med det nye indirekte partnerskab med Microsoft, og de nye muligheder for krydsmarkedsføring, som det giver, er TvDanmark blevet en del stærkere.