Nye typer portaler

MediaWatch

Pål Fevang, der er partner og ansvarlig for e-commerce i Norden for Andersen Consulting udtaler overfor Børsen, at der blandt andet vil blive tale om to nye former for Business-to-Business portaler: De der bygger på samarbejder indenfor indkøb, og de der er markedspladser for afsætning af varer og ydelser. Pål Fevang fremhæver, at sidstnævnte kategori kan være både deciderede markedspladser og helt nye varianter af markedspladser, for eksempel spotmarkeder.

Udviklingen skyldes at de idérige forretningsudviklere på Internettet har indset at det først og fremmest går ud på at vinde kundernes gunst. Den, der kan finde og vinde kunderne, vil også komme til at eje kunderelationen, udtaler Mark From-Poulsen, europæisk chef for e-handel hos managementkonsulentfirmaet A. T. Kearney.

Mange af de nye typer portaler, vil bryde den traditionelle værdikæde for salg og distribution. Nye former for portaler vil bygge på samarbejder mellem komplementære virksomheder, om at skabe nye markedspladser, mener divisionsdirektør Rene Sejberg fra Tieto Enator.

Ifølge Forrester Research vil e-commerce markedet indenfor Business-to-Business vokse fra 251 milliarder dollars til 1400 milliarder i år 2003.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også