Det nye selskab kommer til at hedde AOL Time Warner. Analytikere har store forventninger til at det nye selskab, som de tror vil opnå store konkurrencemæssige fordele, hvis de formår at udnytte de synergier, der ligger i at kunne krydse indhold og genudsendelser, over de nye platforme.
Handelen, som er blevet vurderet til at beløbe sig i en samlet sum på 180 milliarder dollars, er blevet gennemført ved at Time Warner’s aktionerer modtaget 1,5 aktier i det nye selskab for hver aktie de i forvejen ejer. Efter fusionen vil AOL komme til at eje 55 procent af det nye selskab og Time Warner vil eje 45 procent.
Med mergeren er der blevet skabt en helt ny type digitalt medieselskab, som vil formå at kombinere højhastighedsadgang og Internettet med et stærkt nyhedsindhold og videorstreaming. Det vil i givet fald kunne betyde, at hele den måde, hvorpå man definerer en branches struktur, vil skulle redefineres.
Mere fra MediaWatch
Briefing: Ugen i mediebranchen
Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.