MediaWatch

Handelshøjskole underviser via Internettet

Bag forsøget står Eric Bentzen og Jens E. Overø fra Handelshøjskolens Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi. De to undervisere har siden efteråret 1999 kørt en forelæsningsrække med 120 studerende i faget Statistik, hvor undervisningen bestod i en ugentlig (fysisk) forelæsning og resten via Internettet, skriver Børsen.

Ifølge Eric Bentzen giver forelæsninger over Internettet en mere omfattende og sammenhængende forløb i undervisningen, da der ikke spildes tid ved at skrive på tavlen, og der er flere muligheder for at uddybe flere sammenhænge i indholdet. På studiet har de studerende mulighed for at hente mindre forelæsningsnoter, uddybende forklaringer og alle de foregående PowerPoint præsentationer ned via Internettet.

Til gengæld stiller de nye medier som Internettet og PowerPoint præsentationer nye krav til underviserne, når de skal tilrettelægge et studieforløb, og lærerne skal være indstillet på at forberedelserne til forelæsningerne tager op til halvanden gang så lang tid, som ved den traditionelle form.

Næste skridt i de to underviseres Internetforsøg bliver at gennemføre tests af de studerendes færdigheder over Internettet. Planen er at der skal afholdes en ”multiple choice” prøve, hvor de studerende, hvis de svarer forkert, bliver vejledt af et kommunikationsprogram med henvisninger til den relevante litteratur om emnet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Medieklummen: Slip data fri på redaktionen

Ny rapport dokumenterer de positive effekter ved at demokratisere adgangen til data på nyhedsredaktionen. Men desværre hersker der stadig udpræget data-skepsis blandt danske journalister, skriver fellow ved SDU Malte Jørstad i ugens Medieklumme.

Seneste nyt

Se flere jobs