Handelshøjskole underviser via Internettet

MediaWatch

Bag forsøget står Eric Bentzen og Jens E. Overø fra Handelshøjskolens Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi. De to undervisere har siden efteråret 1999 kørt en forelæsningsrække med 120 studerende i faget Statistik, hvor undervisningen bestod i en ugentlig (fysisk) forelæsning og resten via Internettet, skriver Børsen.

Ifølge Eric Bentzen giver forelæsninger over Internettet en mere omfattende og sammenhængende forløb i undervisningen, da der ikke spildes tid ved at skrive på tavlen, og der er flere muligheder for at uddybe flere sammenhænge i indholdet. På studiet har de studerende mulighed for at hente mindre forelæsningsnoter, uddybende forklaringer og alle de foregående PowerPoint præsentationer ned via Internettet.

Til gengæld stiller de nye medier som Internettet og PowerPoint præsentationer nye krav til underviserne, når de skal tilrettelægge et studieforløb, og lærerne skal være indstillet på at forberedelserne til forelæsningerne tager op til halvanden gang så lang tid, som ved den traditionelle form.

Næste skridt i de to underviseres Internetforsøg bliver at gennemføre tests af de studerendes færdigheder over Internettet. Planen er at der skal afholdes en ”multiple choice” prøve, hvor de studerende, hvis de svarer forkert, bliver vejledt af et kommunikationsprogram med henvisninger til den relevante litteratur om emnet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også