MediaWatch

Handlekraft fra Mobilix

Og den udvikling forventes at fortsætte i år 2000, hvor den fransk-ejede telekommunikations virksomhed vil komme til at kæmpe med Tele Danmark om markedsandele, skriver Børsen. Teleanalytiker John Strand fra Strand Consult vurderer, at Mobilix sidste år rykkede op på en tredjeplads i Danmark, kun overgået af Tele Danmark og Sonofon. Ifølge John Strand skyldes Mobilix’s succes, at selskabet i 1999 har ført en proaktiv strategi, med vægt på udbygningen af distributionsnettet og favorable præmieringer af de enkelte forhandlere, hver gang de sælger en Mobilix telefon eller abonnement.

Mobilix har i løbet af året mangedoblet antallet af forhandlere, blandt andet ved at komme ind i forbrugerelektronikkæden Fona. Derimod anser John Strand Tele Danmark for at have været for lidt aktive i 1999 og Sonofon for at have været direkte passive. Det kommer nu til at koste for de to selskaber, at de ikke har formået at lukke hullet i markedet for Mobilix. Samtidig forudser Strand, at Telia nok skal komme igen i det nye år.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Medieklummen: Slip data fri på redaktionen

Ny rapport dokumenterer de positive effekter ved at demokratisere adgangen til data på nyhedsredaktionen. Men desværre hersker der stadig udpræget data-skepsis blandt danske journalister, skriver fellow ved SDU Malte Jørstad i ugens Medieklumme.

Seneste nyt

Se flere jobs