MediaWatch

Søgerobotter sammenligner priser

I USA bliver tjenester, som overvåger og sammenligner Internetbutikkernes tilbud på bestemte varegrupper mere og mere populære. En ny analyse fra research-firmaet Nielsen/Netratings viser at antallet af besøgende hos disse tjenester steg med 112 procent fra den 1. november til den 12. december, og dermed er disse søgerobotter det næststørste vækstområde indenfor Internettet, skriver CNNfn.
Tjenesterne fungerer på den måde at brugeren indtaster en række kriterier for det produkt, som man ønsker markedet undersøgt for. For eksempel kan det være parametre som pris, leveringsomkostninger og leveringstid, men også præferencer overfor produktmærker kan på nogle tjenester indtastes. Herefter foreslår søgemaskinen så en række e-handels butikkers tilbud som opfylder de indtastede kriterier.

Forbrugerne kan dog ikke være helt sikre på, at de forslag som søgetjenesterne stiller, nu også er markedets bedste tilbud på den pågældende vare. Mange af maskinerne finansieres nemlig ved at e-butikkerne betaler for at være registreret hos tjenesterne. Dermed bliver det kun Internettets bedste tilbud, blandt de registrerede, som kommer frem på skærmen efter en given søgning.

I Danmark har selskabet Zoom Network netop startet tjenesten www.zoom.dk, som skal gøre det mere enkelt at finde de bedste Internet-tilbud på produkter som bøger, EDB-spil, EDB-udstyr, film, musik og EDB-programmer, skriver Berlingske Tidende.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs