MediaWatch

Reklamebudgetter tæller på nettet

I USA bruger internet-firmaer milliarder af dollar på markedsføring. Og de store reklamebudgetter er også på vej i UK, senest med Microsoft’s kampagne for internet-portalen MSN, og efterhånden kan man ikke tænde for fjernsynet, uden at der løber en eller anden reklame for et internetfirma.

Forrige år brugte amerikanske internetfirmaer ifølge Børsen mellem 200 og 250 millioner på reklamer om året. Det tal er nu steget til 7,5 milliarder dollar i år.

Konkurrencen om brugernes opmærksomhed er udtryk for det udskillelsesløb, der i øjeblikket er i gang mellem de mange nye internetfirmaer, hvoraf mange kører med betydelige underskud, og vinderne er i første omgang de traditionelle medier, hvor reklamepengene spenderes.

At noget tyder på at fænomenet er på vej til Danmark ses for eksempel af jobportalen StepStones seneste succes med at tilegne sig en relativ stor andel af markedet, godt hjulpet af en omfattende og dyr reklamekampagne på Tv og andre medier.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs