MediaWatch

Også kanalvalg i Norge

Telenor har netop offentliggjort resultaterne for sin afstem-ning i september, og i lighed med Tele Danmark er det også hos nordmændene de nationale kanaler, som der er størst efterspørgsel efter. Udover de obligato-riske NRK og TV2 har den SBS-støttede TV Norge og norsk TV3 opnået de fleste stemmer, men herudover har det især vakt opsigt, at de svenske nabokanaler som SVT1, SVT2 og TV4 er i generel tilbagegang med et fald i efterspørgslen på over 25% i forhold til det seneste kanalvalg for to år siden.

Blandt de internationale kanaler har de norske kabel-TV seere samme smag som deres danske åndsfæller, for det er Euro-sport og Discovery Channel, som kommer ind blandt topscorerne - med CNN, BBC World, BBC Prime og MTV på de efterføl-gende pladser. Ikke overraskende er der i Nord-Norge en stærk efterspørgsel efter dokumentarkanalerne Discovery, Animal Planet og National Geographic Channel.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs