MediaWatch

Uenighed om børnereklamer

I den børnepolitiske redegørelse har den radikale kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen udtrykt ønske om et totalt forbud mod reklamer rettet mod børn. Men det afviser socialdemokraterne at være med til. Står det til socialdemokraterne skal børnene stadig kunne se reklamer på TV 2.

'Det vil koste TV 2 100 millioner kroner, hvis reklamerne blev forbudt, og et forbud mod børnereklamer vil alligevel ikke sikre imod, at de bliver sendt på de kommercielle kanaler,' siger Søren Hansen, der er medieordfører i Socialdemokratiet. Han mener, at vejen frem er at få TV 2 og reklamebranchen til at indgå en aftale om at passe bedre på børnene. Det vil ifølge Søren Hansen sige at sende færre pågående reklamer og ikke placere dem i massive blokke omkring børneudsendelserne.

Viser TV 2 velvilje overfor en nedskæring i børnereklamerne, vil Socialdemokratiet til gengæld arbejde for en lempelse af forbudet mod at reklamere for øl på tv. Det socialdemokratiske oplæg kommer forud for forårets forhandlinger om det medieforlig, der skal træde i kraft den 1. januar 2001.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Inddrag brugerne i din personalisering

Personalisering er ikke en invasion af redaktionel selvstændighed, hvis vi selv tager ansvar for, hvordan det implementeres - men alligevel ender personaliseret indhold ofte i bjælke 13 på websitet. Sådan lyder det fra ugens klummeskribent Malte Jørstad, som giver et par råd til at gøre oplevelsen nemmere for både medie og modtager.

LA sendte politisk tv-reklame under FCK-kamp

Trods dansk forbud mod at sende politiske reklamer på tv tonede Liberal Alliance alligevel frem med politiske budskaber i reklamepause på TV3+ onsdag. Det kunne ske, fordi TV3+ sender fra Sverige, skriver LA-formand på Twitter.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs