Uenighed om børnereklamer

MediaWatch

I den børnepolitiske redegørelse har den radikale kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen udtrykt ønske om et totalt forbud mod reklamer rettet mod børn. Men det afviser socialdemokraterne at være med til. Står det til socialdemokraterne skal børnene stadig kunne se reklamer på TV 2.

'Det vil koste TV 2 100 millioner kroner, hvis reklamerne blev forbudt, og et forbud mod børnereklamer vil alligevel ikke sikre imod, at de bliver sendt på de kommercielle kanaler,' siger Søren Hansen, der er medieordfører i Socialdemokratiet. Han mener, at vejen frem er at få TV 2 og reklamebranchen til at indgå en aftale om at passe bedre på børnene. Det vil ifølge Søren Hansen sige at sende færre pågående reklamer og ikke placere dem i massive blokke omkring børneudsendelserne.

Viser TV 2 velvilje overfor en nedskæring i børnereklamerne, vil Socialdemokratiet til gengæld arbejde for en lempelse af forbudet mod at reklamere for øl på tv. Det socialdemokratiske oplæg kommer forud for forårets forhandlinger om det medieforlig, der skal træde i kraft den 1. januar 2001.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også