MediaWatch

Stor interesse for Telia's kabel-TV net

Hos Telia er man ved at forberede et salg af sin kabel-TV forretning, og på det nordiske TV-marked samler interessen sig nu om, hvem der egentlig kandiderer til egentlig at overtage det store kabelnet.

En kommende køber skal dog forberede sig godt, for Telia's kabelnet er konstrueret sådan, at det ikke er et fuldt kontrolleret kabelnet fra hovedstation til slutforbruger, som der overtages. Et af de interessante forhold i sagen er nemlig, at selv om Telia sælger kabel-TV delen fra, kan det ikke undgås at den kommende køber fortsat skal anvende en stor kapacitet på Telia's fibernet. Der er 1,2 millioner kunder med kabel-TV fra Telia, men i teknisk forstand er kunderne fordelt på flere hundrede kabelnet, som er bundet sammen af Telia's overordnede telenet i form af fiberkabler. Det er en tilsvarende opdeling, man finder hos Tele Danmark Kabel TV, og som betyder at kabel-TV området er tæt integreret med den øvrige teleforretning.
For Telia er konsekvensen, at man også efter salget af kabel-TV delen er sikret en indtjening fra kabel-TV, da den nye køber ikke kan undgå at skulle anvende Telia's fibernet til at sende TV-signaler ud til kunderne. I praksis er der tale om, at den nye køber automatisk overtager en flerårig lejeaftale mellem kabel-TV området og teledelen.

Ifølge den svenske erhvervsavis Dagens Industri har omkring 20 selskaber vist interesse for at overtage Telia Kabel-TV. Blandt de 20 selskaber findes ikke overraskende mastodonter som NTL (med Microsoft som medejer) og UPC. Der spekuleres allerede i at Telia ikke kan forvente nogen høj pris sammenlignet med den købspris, som tidligere på året blev anvendt, da UPC overtog Stjärn-tv kabelnettet i Stockholm. Og det skyldes netop, at der skal anvendes en del tekniske og økonomiske ressourcer for at TV-signalerne kan komme ud til samtlige kabel-TV kunder.
Da UPC købte Stjärn-tv blev der betalt en pris svarende til 15.000 kr. pr. kunde, og en tilsvarende pris ville vurdere Telia Kabel-TV til ca. 18 milliarder kr. En så høj pris er dog urealistisk, og en pris i omegnen af 10 milliarder kr. er nok mere sandsynlig. Da prisfastsættelsen således er særdeles vanskelig, kan der gå endnu et par måneder inden vi ved, hvem der overtager Europas næststørste kabelnet.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs