En del af Watch Medier

MediaWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
05.11.1999kl. 12.00

Stigende mediaudbud for webannoncører

MediaWatch

Sammenlignet med sidste år er dette en stigning på ca. 150% (1998: ca. 40 mio.). Hvis man betragter udbudet af medier og strukturen, forventes denne tendens at tage til i det kommende år. Og hvorfor nu det?

I 1998 og 1999 har mindst 80% af omsætningen på interaktiv reklame i Danmark været forbrugt på danske medier. Set ud fra en målgruppesynsvinkel, så er der et misforhold i denne fordeling, idet ca. halvdelen af danskernes adfærd på internettet forventes at foregå på udenlandske sites (en tendens som er kendt fra Sverige og Norge). Taget i betragtning at mediaudbudet og tilgængeligheden til de internationale annoncepladser er kraftigt stigende, kan det forventes, at der i slutningen af 1999 og starten af 2000 vil være anden allokering af mediabudgetterne på internationale vs. nationale sites.

I sidste uge meddelte Flycast, at de vil indtræde på det skandinaviske marked og på sigt også oprette kontor i København. Herved vil Danmark have salgsrepræsentanter fra de største internationale annoncenetværk, som pt. tæller DoubleClick, 24/7 Media, Ad Pepper og Netpool.

Disse salgsnetværk dækker tilsammen størstedelen af hele verdens kommercielle reklameplaceringer. Som en naturlig konsekvens af af det stigende udbud vil konkurrencen mellem salgshusene intensiveres i den nære fremtid. Vi vil se en meget større vilje og initiativ til omkostningseffektive løsninger til mediabureauer og annoncører, som i den store sammenhæng vil professionalisere markedet yderligere.

Set med CIA Interactives øjne vurderes det som særdeles positivt, at de internationale salgshuse er repræsenteret på det danske marked. Herved bliver det mere tilgængeligt og gennemskueligt for de danske mediabureauer at rådgive deres kunder til, hvilket annoncenetværk der bør anvendes i den givne situation og med hvilket mediatryk, timing, budget etc.. Set ud fra annoncørens synsvinkel vil de internationale salgshuses nærværelse medvirke til hurtige respons og bedre service for den samlede kampagne.

Tilgangen af de internationale netværk vil give følgende resultater på mediamarkedet: For det første er der flere placeringsmuligheder i forbindelse med kampagner, der henvender sig til danske målgrupper. For det andet vil mængden af internationale kampagner, som drives fra Danmark stige. Vi ser allerede i dag en tilgang af rådgivningsopgaver, som danske virksomheder foretrækker bliver styret fra Danmark.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Ali Abbasis thriller vandt stort ved lørdag aften ved Robert Prisen. | Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Medienyt

Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen

Phil McGraw fik i 2020 en stjerne på Hollywood Walk of Fame i Los Angeles. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix
TV

Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Seneste nyt

  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 09.21
  • Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen – 09.04
  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 4. feb.
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 4. feb.
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 4. feb.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • People Manager for Upright Music

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • SoMe Manager

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

Se flere jobs

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • People Manager for Upright Music

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • SoMe Manager

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge