Stigende mediaudbud for webannoncører

MediaWatch

Sammenlignet med sidste år er dette en stigning på ca. 150% (1998: ca. 40 mio.). Hvis man betragter udbudet af medier og strukturen, forventes denne tendens at tage til i det kommende år. Og hvorfor nu det?

I 1998 og 1999 har mindst 80% af omsætningen på interaktiv reklame i Danmark været forbrugt på danske medier. Set ud fra en målgruppesynsvinkel, så er der et misforhold i denne fordeling, idet ca. halvdelen af danskernes adfærd på internettet forventes at foregå på udenlandske sites (en tendens som er kendt fra Sverige og Norge). Taget i betragtning at mediaudbudet og tilgængeligheden til de internationale annoncepladser er kraftigt stigende, kan det forventes, at der i slutningen af 1999 og starten af 2000 vil være anden allokering af mediabudgetterne på internationale vs. nationale sites.

I sidste uge meddelte Flycast, at de vil indtræde på det skandinaviske marked og på sigt også oprette kontor i København. Herved vil Danmark have salgsrepræsentanter fra de største internationale annoncenetværk, som pt. tæller DoubleClick, 24/7 Media, Ad Pepper og Netpool.

Disse salgsnetværk dækker tilsammen størstedelen af hele verdens kommercielle reklameplaceringer. Som en naturlig konsekvens af af det stigende udbud vil konkurrencen mellem salgshusene intensiveres i den nære fremtid. Vi vil se en meget større vilje og initiativ til omkostningseffektive løsninger til mediabureauer og annoncører, som i den store sammenhæng vil professionalisere markedet yderligere.

Set med CIA Interactives øjne vurderes det som særdeles positivt, at de internationale salgshuse er repræsenteret på det danske marked. Herved bliver det mere tilgængeligt og gennemskueligt for de danske mediabureauer at rådgive deres kunder til, hvilket annoncenetværk der bør anvendes i den givne situation og med hvilket mediatryk, timing, budget etc.. Set ud fra annoncørens synsvinkel vil de internationale salgshuses nærværelse medvirke til hurtige respons og bedre service for den samlede kampagne.

Tilgangen af de internationale netværk vil give følgende resultater på mediamarkedet: For det første er der flere placeringsmuligheder i forbindelse med kampagner, der henvender sig til danske målgrupper. For det andet vil mængden af internationale kampagner, som drives fra Danmark stige. Vi ser allerede i dag en tilgang af rådgivningsopgaver, som danske virksomheder foretrækker bliver styret fra Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også