En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
05.11.1999kl. 12.00

Panelsystem giver beslutningstagere nye muligheder

MediaWatch

Lanceringen i Danmark sker i samarbejde med Dansk Net Analyse, der har brugt det sidste år på at få implementeret et panelsystem i Danmark. Lanceringen kommer til at foregå i starten af år 2000.

Dansk Net Analyse og Sifo Interactive Media er netop ved at afslutte en præsentationsrunde hos de 20 største aktører på det danske internetmarked (annoncører, mediabureauer og internet-media) og udmeldingerne har været positive. Scandinavia Online A/S er blandt de første, der har tilmeldt sig systemet i Danmark, og Scandinavia Online A/S har dermed valgt at bruge det samme system, som deres søsterselskab i Sverige, "Passagen", bruger.

Marketingchef Morten Damgaard, Scandinavia Online A/S udtaler: "Vi er meget glade for at være med til at højne dokumentationen af internetmediet i Danmark. Dette er et skridt, der på sigt vil være med til at stadfæste Danmarks position på det internationale internet-verdenskort".

Panelsystemet er i Sverige anvendt af de største aktører på internetmarkedet, bl.a. Telia, Passagen, Aftonbladet, Dagens Industri, AltaVista, Microsoft samt de største mediabureauer, MediaCom, Carat og Initiative Universal.

MediaMetrix/RelevantKnowledge er internationalt anerkendt og det domine-rende panelsystem i USA med over 400 kunder. Ligeledes er systemet det eneste system i Sverige, hvor der i dag er over 60 kunder til systemet. Media Metrix / RelevantKnowledge er netop blevet lanceret i England, Frankrig, Tyskland, Australien og Canada.

Media Metrix/RelevantKnowledge tager udgangspunkt i samme undersøgelses-princip, som beslutninger omkring indkøb af TV-reklame også bygger på (jf TV-metersystemet). Undersøgelsesmetoden er funderet i et repræsentativt udsnit af internetbrugere, som i forlængelse af en omfattende telefonundersøgelse indvil-liger i at installere et program på den eller de computere, som paneldeltageren anvender.

Når internetbrugeren installerer programmet bliver hans/hendes adfærd automatisk registreret og videresendt til en stor database, hvorpå analysen kan foretages. På baggrund af en række demografiske oplysninger omkring internetbrugeren er det herved muligt at analysere udvalgte målgruppers konkrete adfærd på internettet. Til forskel fra traditionelle analysemetoder, hvor respondenten skal give udtryk for adfærden, måler systemet på paneldeltagerens faktiske adfærd, hvilket resulterer i særdeles valide analyseresultater.

Lanceringen i Danmark er et led i en overordnet strategi, der skal sikre, at man som annoncør har mulighed for at få optimeret sine kampagner på nordisk og internationalt plan.

Managing Director Lars Björkman fra Sifo Interactive Media i Sverige udtaler: "Det svenske marked har i 18 måneder brugt RelevantKnowledge som et centralt værktøj til dokumentation af de svenske internetbrugeres adfærd. Systemet har spillet en central rolle for, at kommercielle beslutninger på det svenske internetmarked er blevet foretaget optimalt og på lige fod med eksempelvis TV.

Samarbejdet med Dansk Net Analyse omkring introduktionen af Relevant-Knowledge i Danmark er led i en nordisk strategi om at få opbygget et nordisk panel. På det nordiske marked ser vi, at flere og flere kommercielle satsninger foretages på tværs af de nordiske grænser, hvorfor et ensartet nordisk beslutningsgrundlag er en nødvendighed for, at de rette beslutninger tages".

"Panelsystemets introduktion på det danske marked vurderer jeg som et meget vigtigt tiltag på det kommercielle internetmarked. Ved hjælp af panel-systemet får det danske marked et internationalt anerkendt analysesystem, som kan medvirke til at media, annoncører og bureauer får en fælles referenceramme, når der skal tages beslutninger omkring anvendelse af internettet som kommunikationskanal. Ydermere får vi en referenceramme, som er sammenlignelig med mere udviklede markeder, som eksempelvis USA og Sverige" - udtaler Morten Lambæk Jensen, adm. direktør, Dansk Net Analyse og Sifo Interactive Medias repræsentant i Danmark.

Media Metrix Inc. (Nasdaq: MMXI) er et amerikansk selskab indenfor New Media Research, som gennemfører analyser af internetbrugernes adfærd på nettet.

Sifo Interactive Media er selskab i Sifo Research & Consulting AB i Sverige. Sifo Interactive Media gennemfører målinger på internet og nye medier. Sifo Interactive Media har licensrettighederne til Media Metrix / RelevantKnowledge i Norden.

Dansk NetAnalyse er stiftet i 1998, og har siden da arbejdet med analyser af internettet. DanskNetAnalyse beskæftiger sig udelukkende med analyser af og på internettet, og har herigennem opbygget en unik kompetence på området. Dansk Net Analyse har siden stiftelsen arbejdet på at få et panelsystem lanceret i Danmark.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023
  • Ekstra Bladet indtager digital førerposition og sætter efter flere abonnenter

For abonnenter

Foto: Pr/bauer Media Group
Radio

Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige

For abonnenter

Norsk-ejede Bring søger nu flere pakkeshops, efter Postnord har skåret 200 butikker fra i | Photo: Jens Hartmann
Aviser

Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding

Foto: Miriam Dalsgaard
Medienyt

Svenske medieinvesteringer aftog i november og december

For abonnenter

Foto: Ida Marie Odgaard
Digital

Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder

For abonnenter

Foto: Kmd / Pr
Navne

KMD ansætter ny pressechef

For abonnenter

Seneste nyt

  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 12.25
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 12.01
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 11.20
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 10.44
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 10.05
  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
  • Berlingske sagsøgt for foto med valmue-maleri i baggrunden – 07.10
  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Digital Marketing Manager -CPH

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Scrum Master with a practical approach

  • Senior Porteføljemanager

  • People and Operations Partner

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Digital Marketing Manager -CPH

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge