MediaWatch

Panelsystem giver beslutningstagere nye muligheder

Lanceringen i Danmark sker i samarbejde med Dansk Net Analyse, der har brugt det sidste år på at få implementeret et panelsystem i Danmark. Lanceringen kommer til at foregå i starten af år 2000.

Dansk Net Analyse og Sifo Interactive Media er netop ved at afslutte en præsentationsrunde hos de 20 største aktører på det danske internetmarked (annoncører, mediabureauer og internet-media) og udmeldingerne har været positive. Scandinavia Online A/S er blandt de første, der har tilmeldt sig systemet i Danmark, og Scandinavia Online A/S har dermed valgt at bruge det samme system, som deres søsterselskab i Sverige, "Passagen", bruger.

Marketingchef Morten Damgaard, Scandinavia Online A/S udtaler: "Vi er meget glade for at være med til at højne dokumentationen af internetmediet i Danmark. Dette er et skridt, der på sigt vil være med til at stadfæste Danmarks position på det internationale internet-verdenskort".

Panelsystemet er i Sverige anvendt af de største aktører på internetmarkedet, bl.a. Telia, Passagen, Aftonbladet, Dagens Industri, AltaVista, Microsoft samt de største mediabureauer, MediaCom, Carat og Initiative Universal.

MediaMetrix/RelevantKnowledge er internationalt anerkendt og det domine-rende panelsystem i USA med over 400 kunder. Ligeledes er systemet det eneste system i Sverige, hvor der i dag er over 60 kunder til systemet. Media Metrix / RelevantKnowledge er netop blevet lanceret i England, Frankrig, Tyskland, Australien og Canada.

Media Metrix/RelevantKnowledge tager udgangspunkt i samme undersøgelses-princip, som beslutninger omkring indkøb af TV-reklame også bygger på (jf TV-metersystemet). Undersøgelsesmetoden er funderet i et repræsentativt udsnit af internetbrugere, som i forlængelse af en omfattende telefonundersøgelse indvil-liger i at installere et program på den eller de computere, som paneldeltageren anvender.

Når internetbrugeren installerer programmet bliver hans/hendes adfærd automatisk registreret og videresendt til en stor database, hvorpå analysen kan foretages. På baggrund af en række demografiske oplysninger omkring internetbrugeren er det herved muligt at analysere udvalgte målgruppers konkrete adfærd på internettet. Til forskel fra traditionelle analysemetoder, hvor respondenten skal give udtryk for adfærden, måler systemet på paneldeltagerens faktiske adfærd, hvilket resulterer i særdeles valide analyseresultater.

Lanceringen i Danmark er et led i en overordnet strategi, der skal sikre, at man som annoncør har mulighed for at få optimeret sine kampagner på nordisk og internationalt plan.

Managing Director Lars Björkman fra Sifo Interactive Media i Sverige udtaler: "Det svenske marked har i 18 måneder brugt RelevantKnowledge som et centralt værktøj til dokumentation af de svenske internetbrugeres adfærd. Systemet har spillet en central rolle for, at kommercielle beslutninger på det svenske internetmarked er blevet foretaget optimalt og på lige fod med eksempelvis TV.

Samarbejdet med Dansk Net Analyse omkring introduktionen af Relevant-Knowledge i Danmark er led i en nordisk strategi om at få opbygget et nordisk panel. På det nordiske marked ser vi, at flere og flere kommercielle satsninger foretages på tværs af de nordiske grænser, hvorfor et ensartet nordisk beslutningsgrundlag er en nødvendighed for, at de rette beslutninger tages".

"Panelsystemets introduktion på det danske marked vurderer jeg som et meget vigtigt tiltag på det kommercielle internetmarked. Ved hjælp af panel-systemet får det danske marked et internationalt anerkendt analysesystem, som kan medvirke til at media, annoncører og bureauer får en fælles referenceramme, når der skal tages beslutninger omkring anvendelse af internettet som kommunikationskanal. Ydermere får vi en referenceramme, som er sammenlignelig med mere udviklede markeder, som eksempelvis USA og Sverige" - udtaler Morten Lambæk Jensen, adm. direktør, Dansk Net Analyse og Sifo Interactive Medias repræsentant i Danmark.

Media Metrix Inc. (Nasdaq: MMXI) er et amerikansk selskab indenfor New Media Research, som gennemfører analyser af internetbrugernes adfærd på nettet.

Sifo Interactive Media er selskab i Sifo Research & Consulting AB i Sverige. Sifo Interactive Media gennemfører målinger på internet og nye medier. Sifo Interactive Media har licensrettighederne til Media Metrix / RelevantKnowledge i Norden.

Dansk NetAnalyse er stiftet i 1998, og har siden da arbejdet med analyser af internettet. DanskNetAnalyse beskæftiger sig udelukkende med analyser af og på internettet, og har herigennem opbygget en unik kompetence på området. Dansk Net Analyse har siden stiftelsen arbejdet på at få et panelsystem lanceret i Danmark.

Mere fra MediaWatch

Top 20: DR vinder overlegent tv-slaget om søndagsseerne

Tv-serie om den tidligere statsminister Jens Otto Krag og hans hustru Helle Virkner sidder solidt på førstepladsen over de mest sete udsendelser i den forgangne uger på flow-tv. Kun ét andet program fik over en halv mio. seere.

Komponist er ny forperson i Koda

Koda har manglet en forperson siden generalforsamlingen i april, men nu er det meldt ud, at den tidligere næstforperson i organisation overtager rollen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs