Digitale platforme i Europa

MediaWatch

Oversigten nedenunder angiver de senest opdaterede tal for de største platforme i Europa, og det kan konstateres at de markeder som er længst fremme, er de lande som har en relativ lav udbredelse af kabel-TV. Derfor er tallet for Tyskland relativt lavt, da det tyske marked har en høj penetration af kabel-TV, som giver seerne adgang til an lang række tysksprogede gratis kanaler. Det samme gør sig i øvrigt gældende for mindre markeder som Holland og Belgien og i en vis udstrækning ligeledes for det nordiske marked, hvor kabel-TV er udbredt til mere end 50% af alle husstande. Listen over de største digitale platforme i Europa er vist i tabel 1.
Samtlige platforme har film og fodbold som de væsentligste drivkræfter bag salget af set top bokse og programpakker. I takt med at kundetallet stiger, vil der blive lagt mere og mere vægt på interaktiv TV appli-kationer, som typisk kræver en vis kritisk masse for at kunne fungere i forhold til annoncører og informationsleverandører.

I Norden udbydes digital-TV pr. satellit kun af Canal Digital, som har omkring 100.000 digitale kunder, som skal ses i forhold til en samlet analog kundemasse på omkring 900.000 husstande. Selv om Canal Digital kun har solgt digital-TV i omkring et år, har selskabet alligevel langt flere kunder end nordiske kabel-TV operatører som Telia og Tele Danmark, der begge markedsfører digital-TV via kabel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også






Sparerunden på Jyllands-Posten blev afsluttet i denne uge. | Foto: Joachim Ladefoged

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter