Digitale platforme i Europa

MediaWatch

Oversigten nedenunder angiver de senest opdaterede tal for de største platforme i Europa, og det kan konstateres at de markeder som er længst fremme, er de lande som har en relativ lav udbredelse af kabel-TV. Derfor er tallet for Tyskland relativt lavt, da det tyske marked har en høj penetration af kabel-TV, som giver seerne adgang til an lang række tysksprogede gratis kanaler. Det samme gør sig i øvrigt gældende for mindre markeder som Holland og Belgien og i en vis udstrækning ligeledes for det nordiske marked, hvor kabel-TV er udbredt til mere end 50% af alle husstande. Listen over de største digitale platforme i Europa er vist i tabel 1.
Samtlige platforme har film og fodbold som de væsentligste drivkræfter bag salget af set top bokse og programpakker. I takt med at kundetallet stiger, vil der blive lagt mere og mere vægt på interaktiv TV appli-kationer, som typisk kræver en vis kritisk masse for at kunne fungere i forhold til annoncører og informationsleverandører.

I Norden udbydes digital-TV pr. satellit kun af Canal Digital, som har omkring 100.000 digitale kunder, som skal ses i forhold til en samlet analog kundemasse på omkring 900.000 husstande. Selv om Canal Digital kun har solgt digital-TV i omkring et år, har selskabet alligevel langt flere kunder end nordiske kabel-TV operatører som Telia og Tele Danmark, der begge markedsfører digital-TV via kabel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også