MediaWatch

Seertab truer TvDanmark

Ifølge optællingerne har TvDanmark overtrådt grænsen på 15 pct. reklamer af hele sendefladen godt halvdelen af dagene de første tre uger i oktober. Og så regnes "Natteravnen" som et program, selv om der i realiteten er tale om et computerstyret spil, der tidligere er blevet kritiseret for at være skabt på kant med reglerne.

Overtrædelserne opstår, fordi TvDanmark har fået færre seere end forventet - og dermed er nødt til at vise reklamerne flere gange for at give annoncørerne det seertal, de har betalt for. Og det har så sendt TV-stationen på den gale side af reklame-grænsen, bekræfter Jan Møller, TV director hos mediabureauet Carat.

Også på mediebureauet TMP bekræfter direktør Morten Stig, at TvDanmark i længere tid har gået "lige til grænsen": »Det kan kan give problemer, når seertallene ikke lever op til de store forventninger, TV-stationen har haft.

I det hele taget har de haft for stærk fokus på volumen og salg af reklamer fremfor programmer og seertal,« argumenterer Morten Stig. Hos TV 2 Reklame beklager direktør Henrik Dyring, at overtrædelserne kan skade hele branchens troværdighed over for seerne.

Selv bruger TV 2 mindre end 10 procent af sendefladen på reklamer affrygt for at skræmme seerne væk.

TvDanmark-direktør Jesper Sehested Lund afviser, at selskabet overskrider grænsen løbende. »Men det er rigtigt, at vi bruger ekstremt meget sendetid på reklamer for tiden. Vi har solgt godt, og når vi ikke har helt så høje seertal som regnet med, må vi sende reklamerne flere gange end planlagt,« siger Jesper Lund.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs