MediaWatch

Joint venture mellem Electrolux og Ericsson

Samarbejdet vedrører et af de kritiske forudsætninger for at koble de mange forskellige forbrugerelektroniske produkter, som ofte er placeret i flere forskellige rum i hjemmet, til de eksterne leverandører af de services som er relevante for de enkelte produkter.

Virksomhedens første opgave bliver at definere en komplet brugervenlig (plug and use) infrastruktur, som vil gøre husholdningerne i stand til at koble deres elektroniske produkter direkte i forbindelse med eksterne leverandører af infor-mationer og services over internettet.

Det nye samabejde er et resultat af at både Electrolux og Ericsson satser meget stærkt på fremtidens netværksforbundne hjem. Virksomhederne forventer at husholdningsredskaber i stigende grad vil blive forbundet via netværk til eksterne serviceleverandører og leverandører af indhold over internettet. Som eksempel herpå kunne være at man, når man bestiller hverdagsvarer som f.eks. købmandsvarer, så vil det foregå fra en skærm i køkkenet, med direkte adgang til internettet via et centralt sammenkoblingspunkt, som er forbundet til alle enheder i hele huset.

Virksomhederne forventer at den netværkforbundne forbrugerelektronik vil repræsenterer et kæmpe fremtidigt markedspotentiale. Branchen forventer at begynde sin udvikling, når industrien er i stand til at tilbyde intellegente, brugervenlige redskaber med udvidede micro-processorer og kommunikationsmoduler. Yderligere vil tilstedeværelsen af inter-netforbundne hjem skabe et omfattende marked for levering af nye typer af elektroniske services som e-service til husholdniger.

Ifølge en talsmand for Electrolux, så er målet at gøre folks liv mere behagelig og fornøjelig ved at kombinere husholdningsredskaberne med internettets ressourcer. Når forbrugere i fremtiden går gennem døren til en Electrolux detailhandler, vil de finde redskaber, som er i stand til at kommunikere med brugerne, med andre redskaber og med verden udenfor gennem internettet.

Ericsson forventer at de netværksforbundne hjem vil skabe en lang række nye muligheder for dem som leverandører af telekommunikation og service til forbrugerne.Ved at kombinerer Ericsson's mobile internet ekspertise og Electrolux' viden om forbrugernes efterspørgsel efter enkelthed og holdbarhed, mener parterne at de sammen kan tilføre markedet øget værdi.

Målet med den nye virksomhed er, at den skal fungere som katalysator for en lang række forskellige former for elektroniske husholdningsservicer gennem etableringen af partnerskabet mellem de traditionelle Electrolux detailkanaler, leverandører af service og netværks-operatørerne. For eksempel skal det være muligt samtidig med at man er i gang med at købe et nyt køleskab, at bestille on-line service hertil, som som rådgiver om temperaturer og præventive tilbud om vedligeholdelse. Ericsson understreger den vigtige rolle som Electrolux's detailhandlere har for hele processen.

Køkkenet udgør i forvejen det naturlige sted for online indkøb af mad, og det skaber et middel for at nå ud til helt nye internetbrugere, mener Electrolux, og Ericsson's E-box service giver den nye virksomhed et forspring. I forlængelse af de investeringe som Electrolux og Ericsson allerede har gjort i "de internet netopkoblede hjem" vil de to tilsammen i første omgang investere SEK 70 millioner i den nye virksomhed. Den nye virksomhed skal blandt andet som noget af det første, deltage i et fælles projekt med TeleDanmark.

Det nye samarbejde mellem Electrolux og Ericsson har ambinationer om at udvikle en åben netværks og service- arkitektur, og de vil blive en aktiv part i standardiseringen af "det netværksforbundne hjem". Det fifty-fifty % ejede fælles selskab vil blive operationaliserbar i løbet af oktober 1999 og det vil have til huse i Stockholm i Sverige. Produkter fra det nye selskab kan forventes på markedet i løbet af det næste års tid.

Ericsson er den ledende leverandør i den nye telekom verden, med telekom-munikationsløsninger som kombinerer telekommunikation og datakommuni-kation. Ericsson har mere end 1000.000 ansattte i 140 lande og beskæftiger sig med at skabe kommunikationsløsninger for deres kunder, der er netværksoperatører, serviceproducenter, virksomheder og forbrugerne over hele verden.

Elektrolux-gruppen er verdens største producent af el-drevet udstyr til indendørs- og udendørs brug, så som køleskabe, vaskemaskiner, ovne, støvsugere, kædesave, græsplæneklippere og havetraktorer. I 1998 var gruppens salg på SEK 117 milliarder, og gruppen havde 99.000 ansatte. Hvert år køber forbrugere i mere end 120 lande mere en 55 millioner Electrolux produkter, til brug både privat og proffesionelt Electrolux Gruppen inkluderer de kendte mærker som AEG, Zanussi, Frigidaire, Eureka og Husqvarna.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs