MediaWatch

Rubrikannoncer på nettet

I Danmark har blandt andre Jobshop satset stort på at erobre markedsandele fra de trykte medier.

Som følge af dette sats, har Dansk Net Analyse, på foranledning af Jobshop, lavet en undersøgelse af de danske internetbrugeres præferencer med henblik på jobsøgning på internettet
Denne undersøgelse viser på hvilke områder, der skal satses på nettet, samt hvor man allerede nu er på et niveau, som brugerne accepterer.

Som det ses af figur 1, er avisen stadig det mest brugte medie, når folk skal søge nyt job. Mange bruger dog både avisen og internettet.

Ud over disse forhold giver internettet mulighed for, at man kan være mere eller mindre aktivt jobsøgende konstant. Det er blevet helt normalt at lægge sit CV mv. ud på nettet, og herefter modtage nyheder om jobs, der matcher de præferencer, man har opstillet i sit CV.

For personer, der har det godt på deres nuværende arbejdsplads, men gerne, på en nem måde, vil holdes orienteret om hvad der "rører sig" indenfor deres arbejdsområde og kvalifikationsramme, er internettet et uovertruffent medie. Man har mulighed for at være anonym - fx via en anonym hot-mail adresse.

Som det ses af figur 2, er det stadig aviserne, der bruges først, når der skal søges job. Interessant er det dog, at 26% af folk der bruger internettet, og som er over 18 år, bruger internettet først i forbindelse med søgning af nyt job. Dette betyder, set i relation til annoncering, at der er en meget interessant gruppe af jobsøgende, som kan nås via nettet. Omsætter vi dette til reelle tal betyder det, at ca. 400.000 danskere bruger nettet som primært medie, når der skal søges nyt job.

Man kan kun gisne om, hvorledes fremtiden ser ud for jobannoncer på nettet, men der er ingen tvivl om, at fortsætter den vækstrate, vi har set hidtil, vil internettet inden for få år være det primære medie, når det gælder jobsøgning.

Kan man så som jobudbyder lave en god præsentation af virksomheden, behøver man ikke være en af de virksomheder, som jobsøgende normalt ville foretrække. Sandheden er nemlig den, at de jobsøgende har nogle helt specifikke præferencer når det gælder jobsøgning (se figur 3).

På en klar førsteplads vil den jobsøgende vide noget om, hvilke arbejdsopgaver der ligger i den aktuelle stilling. Er man på nettet, kan dette forhold hurtigt imødekommes ved, at man som en del af jobopslaget laver et hyperlink hen til jobudbyderens hjemmeside, hvor organisationen og arbejdsopgaver præsenteres. Man kan eventuelt lave interviews med folk i organisationen, der betræder nogenlunde samme stilling, som den man har opslået på nettet.

Information om virksomheden skal også være i orden. Igen er det bare et spørgsmål om at "linke" den jobsøgende hen til et site, hvor vedkommende kan få en gennemgribende præsentation af virksomheden.

52,6% mener at lønforhold er vigtige, hvilket ikke er overraskende.

Hvis man opsummerer på disse forhold, må man konkludere, at internettet er et suverænt medie til jobannoncering, så længe man søger folk, som bruger nettet. Med en penetration i Danmark på ca. 40% vil dette sige, at man kan ramme mange målgrupper via nettet. Skal man annoncere efter nye medarbejdere på nettet, er det dog en god ide at sikre sig, at den type medarbejder, man ønsker, rent faktisk bruger nettet.

Er dette kun tilfældet i nogen grad, må man kombinere sin annoncering med nogle af de traditionelle medier. Ønsker man udenlandske medarbejdere er nettet også suverænt, da man ikke skelner så meget på landegrænser, når vi taler internettet. Jobservices som jobshop tilbyder et netværk ud over Danmark, hvilket er i fin tråd med den globalisering som internettet er en del af.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs