MediaWatch

Unge som målgruppe svigtes af TV

»At være public service-kanal betyder også at have et ansvar for at sende kompetent ungdoms-tv, som er debatskabende, holdningsskabende og oplysende. Så er det altså ikke nok med doku-soaps, amerikanske serier og plat underholdning«, siger Brian Mikkelsen (K). Han bakkes op af både SFs og Venstres ordførere: »Kanalerne skal sende forskellige slags programmer for alle aldre. Hvis ikke de kan finde ud af det, må vi tage emnet op i de kommende medieforhandlinger og skrive mere direkte, at ungdomsudsendelser skal have indhold, debat, underholdning og oplysning«, siger Aage Frandsen (SF). Tidligere lå ungdomsprogrammerne på DR 1, og her bandt udsendelser som Transit masser af unge til skærmen - mellem 400.000 og 600.000 unge fulgte programmet. Tallet skrumpede til 20.-30.000 efter flytningen til DR 2. I Danmarks Radios chefredaktion erkender Jørgen Ramskov, at stationen ikke har været god nok til at profilere ungdomsstoffet: »I erkendelse af det, har vi valgt at oprette en ny ungdomsafdeling, så vi kan få flere unge seere over på DR 2. Vi ved af erfaring, at tre millioner danskere kan se programmet, hvis vi sender kvalitet, så derfor vil vi bruge mange kræfter på at producere ting, som vil tiltrække de unge«. Også TV 2 erkender, at ungdomsprogrammerne har brug for et nyt pust. Derfor arbejder stationen på et nyt debatprogram for unge til det kommende år, oplyser programchef Bo Damgaard.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs