TV-reklamemængde steget

MediaWatch

"Det er især TV3, hvis markedsandel på området er steget kraftigt, der står bag forøgelsen. Kanalen sendte fra januar til juni i år 326 reklamer dagligt mod blot 230 i fjor. Dertil kommer, at søsterkanalen 3+ har udvidet sin program-sendetid til næsten det dobbelte og nu viser 170 daglige tv-spots. TV3 hævede ellers i 1. halvår 1998 prisen på tv-reklamer for at reducere antallet og dermed mindske seernes træthed over for dem. Informationschef for TV3 Niels Jørgen Langkilde er dog ikke bekymret. »Vi følger udviklingen meget nøje, men frafaldet i vores reklameblokke er stadig meget lavt, og der er heller ikke andre alarmklokker, der ringer. Vi er tværtimod glade for, at vores øgede antal seere har givet flere reklamekunder«, siger Langkilde. 414 annoncører står bag de i alt 1,4 mia. kr., tv-stationerne får ind på salg af reklametid. Dermed er antallet af annoncører stort set uændret i forhold til 1998, og stigningen skyldes altså, at de aktive har øget reklametrykket på tv markant. Det gælder især Thorn EMI, der sidste år var nummer syv på Top 10-listen, men i dag er nummer ét med en tv-investering i årets første seks måneder på 72,5 mio. kr. ts mere, end hvad Tele Danmark-koncernen brugte i hele 1998. Tele Danmark kommer langt bagefter med 47,8 mio. kr., mens start- 90ernes største tv-annoncør, Always-, Ariel- og Pampers-koncernen Procter & Gamble, må tage til takke med en tredjeplads. Thorn EMIs højdespring skyldes først og fremmest en markant satsning på musikmarkedet gennem CMC Records, der har promoveret 26 cd-udgivelser i perioden."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også