En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
10.09.1999kl. 01.00

Analyser af mailbaser

MediaWatch

Der er en god grund til, at man ønsker at få fingre i mailbaser, da disse udgør en fremtidig mulighed for at annoncere mere direkte mod brugerne. Dette skyldes to ting:

For det første giver en trofast tilskuerskare mulighed for, at trække mere trafik til det opkøbende firmas site. Trafik er som bekendt proportional med annonceindtægter, og hvis firmaet kan opkøbe sig til øget trafik, og således på kort tid kan booste trafikken op.

For det andet vil en mailbase hvor personerne bag adresserne mere eller mindre frekvent modtager nyhedsmails mm. være et godt udgangspunkt for en mere direkte annoncering.

Det viser sig dog, at mange af de mailbaser der købes ikke er dokumenteret godt nok. Med dokumenteret menes i denne sammenhæng, at der ikke er en profil på de personer der har tilmeldt sig på mailbasen. Dette medfører, at man ikke ved hvilke præferencer de enkelte brugere har, og derfor ikke er klar over hvilke tilbud man med rette kan eksponere dem overfor. Skal man lave direkte annoncering via e-mail - eventuelt med et link til en side der beskriver tilbudet, er det vigtigt, at læserne finder tilbudet relevant.

Gør de ikke det kan det bl.a. medføre tre ting. For det første bliver de irriterede over, at de bliver præsenteret for irrelevante tilbud, og for det andet kan det betyde, at den branding-effekt annoncøren med rette forventer bliver negativ. Det sidste der kan ske er, at abbonenten bliver så irriteret over reklamerne i nyhedsbrevet, at de frabeder sig fremtidige mails!

I Danmark har Scandinavian Online A/S lavet en undersøgelse af ComOn's læsere. Analysen blev lavet fordi Scandinavian Online A/S havde behov for at vide om ComOn's læsere ville forblive loyale overfor nyhedsbrevet efter, at SOL havde overtaget servicen. Det viste sig, at ComOn's læsere var og er meget loyale overfor nyhedsbrevet i den nuværende form. Der var således topkarakterer til den redaktionelle linie hos ComOn.

Derudover viste det sig at nyhedsbrevets læsere fortrinsvis er mænd i alderen 20-29 år, og at de generelt er meget nyhedssøgende. Se nedenstående figur.

Hvad kan Scandinavian Online så bruge disse oplysninger til? For det første har de fået en indikation af at det er et godt produkt de har overtaget. Det er således meget bemærkelsesværdigt at læserne er så loyale overfor nyhedsbrevet som de er. Dernæst har SOL's redaktion fået et kraftigt hint om, at læserne af ComOn ikke ønsker ændringer af den eksisterende struktur på nyhedsbrevet.

For det tredje er SOL nu i den situation at de "kender" deres læsere, hvilket kan sammenlignes med, at de fleste dagblade kender deres læsere. Scandinavian Online kan på denne baggrund sørge for, at læserne af ComOn kun bliver eksponeret for reklamer indenfor de produktgrupper, der interesserer dem.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Intelligence Specialist

  • People and Operations Partner

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Job

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge