En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag3. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
MediaWatchtirsdag3. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
Migrerede artikler

Analyser af mailbaser

MediaWatch

Der er en god grund til, at man ønsker at få fingre i mailbaser, da disse udgør en fremtidig mulighed for at annoncere mere direkte mod brugerne. Dette skyldes to ting:

For det første giver en trofast tilskuerskare mulighed for, at trække mere trafik til det opkøbende firmas site. Trafik er som bekendt proportional med annonceindtægter, og hvis firmaet kan opkøbe sig til øget trafik, og således på kort tid kan booste trafikken op.

For det andet vil en mailbase hvor personerne bag adresserne mere eller mindre frekvent modtager nyhedsmails mm. være et godt udgangspunkt for en mere direkte annoncering.

Det viser sig dog, at mange af de mailbaser der købes ikke er dokumenteret godt nok. Med dokumenteret menes i denne sammenhæng, at der ikke er en profil på de personer der har tilmeldt sig på mailbasen. Dette medfører, at man ikke ved hvilke præferencer de enkelte brugere har, og derfor ikke er klar over hvilke tilbud man med rette kan eksponere dem overfor. Skal man lave direkte annoncering via e-mail - eventuelt med et link til en side der beskriver tilbudet, er det vigtigt, at læserne finder tilbudet relevant.

Gør de ikke det kan det bl.a. medføre tre ting. For det første bliver de irriterede over, at de bliver præsenteret for irrelevante tilbud, og for det andet kan det betyde, at den branding-effekt annoncøren med rette forventer bliver negativ. Det sidste der kan ske er, at abbonenten bliver så irriteret over reklamerne i nyhedsbrevet, at de frabeder sig fremtidige mails!

I Danmark har Scandinavian Online A/S lavet en undersøgelse af ComOn's læsere. Analysen blev lavet fordi Scandinavian Online A/S havde behov for at vide om ComOn's læsere ville forblive loyale overfor nyhedsbrevet efter, at SOL havde overtaget servicen. Det viste sig, at ComOn's læsere var og er meget loyale overfor nyhedsbrevet i den nuværende form. Der var således topkarakterer til den redaktionelle linie hos ComOn.

Derudover viste det sig at nyhedsbrevets læsere fortrinsvis er mænd i alderen 20-29 år, og at de generelt er meget nyhedssøgende. Se nedenstående figur.

Hvad kan Scandinavian Online så bruge disse oplysninger til? For det første har de fået en indikation af at det er et godt produkt de har overtaget. Det er således meget bemærkelsesværdigt at læserne er så loyale overfor nyhedsbrevet som de er. Dernæst har SOL's redaktion fået et kraftigt hint om, at læserne af ComOn ikke ønsker ændringer af den eksisterende struktur på nyhedsbrevet.

For det tredje er SOL nu i den situation at de "kender" deres læsere, hvilket kan sammenlignes med, at de fleste dagblade kender deres læsere. Scandinavian Online kan på denne baggrund sørge for, at læserne af ComOn kun bliver eksponeret for reklamer indenfor de produktgrupper, der interesserer dem.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Dagbladet Information har fundet ny indlandsredaktør. | Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix
Aviser

Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør

Avisens nye indlandsredaktør kommer fra en stilling i Berlingskes gravergruppe.
  • Landsdækkende dagblade mærker annoncenedgang - men er fortrøstningsfulde
  • Information-direktør: "På et tidspunkt vil det ikke længere kunne lade sig gøre at udgive printavisen hver dag"


Foto: Europa-kommissionen
Politik

EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere



Foto: Colourbox
Digital

Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer

For abonnenter


Harpercollins har fået lavet en ny skrifttype til sine bøger, der sparer dem for papir. | Foto: Mark Lennihan/AP/Ritzau Scanpix
Forlag

Internationalt forlag sparer op til 20 pct. papir på ny typografi

For abonnenter


"Vi er i samme hårde virkelighed som alle andre, og vi har også oplevet en faldende omsætning i de seneste måneder særligt på annonceområdet," udtaler ansv. chefredaktør på Politiken Christian Jensen til MediaWatch. | Foto: Miriam Dalsgaard
Aviser

Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op

For abonnenter


Photo: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix
Radio

Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T.

For abonnenter


  • Flere dele af Jylland har tirsdag været præget af kraftig regn, som man også har mærket til i Aarhus. | Foto: Niels Nygaard/Ritzau Scanpix

    Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr

    Vand på gulvene og nedstyrtet loftsplade betyder, at ansatte og elever på journalisthøjskole er sendt hjem.

  • Metal Ligaen er den bedste ishockey-liga i Danmark. | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

    Pluto TV sikrer sig rettigheder til ishockey

    Den reklamefinansierede streamingtjeneste har indgået samarbejde med Metal Ligaen om at vise ishockeykampe frem til marts.

    For abonnenter


  • De journalistiske medarbejdere på Jyllands-Posten kritiserer bl.a. JP/Politikens Hus samt ejerfonden Jyllands-Postens Fond for et uskønt forløb gennem den seneste store sparerunde. | Photo: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb

    I en ny kritisk udtalelse stilet til ledelsen af Jyllands-Posten, koncernen og ejerfond kalder journalistiske medarbejdere den nu afsluttede sparerunde for uskøn og uværdig.

    For abonnenter


  • I den nye virksomhed vil Rud Pedersen A/S udvide deres samlede service og nu også tilbyde integreret full-service kommunikationsrådgivning. | Foto: Colourbox / arkivfoto

    Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau

    Kommunikations- og public affairs-bureauet har slået pjalterne sammen med King Street for at kunne tilbyde integreret full service-kommunikationsrådgivning.

  • Mængden af indhold der er tilgængeligt for tv- og streamingbrugere er i eksplosiv vækst. | Foto: Uffe Weng

    Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op

    På bare tre år er udbuddet af unikke videotitler på tv og streaming vokset fra 1,6 mio. til 2,7 mio., viser tal fra Nielsen Gracenote - udviklingen øger fokus på personalisering og brugeroplevelse.

    For abonnenter


  • Går dette igennem, vil brugere få valget mellem at fortsætte med at bruge Instagram og Facebook gratis og med personaliserede reklamer eller at betale for deres konti og i stedet blive fri for reklamer. | Foto: Lionel Bonaventure

    Techgi­gant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

Læs også

"Vi er i samme hårde virkelighed som alle andre, og vi har også oplevet en faldende omsætning i de seneste måneder særligt på annonceområdet," udtaler ansv. chefredaktør på Politiken Christian Jensen til MediaWatch. | Foto: Miriam Dalsgaard
Aviser

Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op

En såkaldt opsigelsesgodtgørelse skal fungere som incitament til at få DJ-medarbejdere til at træde tilbage på dagbladet, der som flere andre er økonomisk presset.

For abonnenter



Photo: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix
Radio

Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T.

En af podcast-landskabets største lyttermagneter stopper sit samarbejde med B.T. for at søge nye græsgange. 

For abonnenter



Flere dele af Jylland har tirsdag været præget af kraftig regn, som man også har mærket til i Aarhus. | Foto: Niels Nygaard/Ritzau Scanpix
Medienyt

Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr

Vand på gulvene og nedstyrtet loftsplade betyder, at ansatte og elever på journalisthøjskole er sendt hjem.

De journalistiske medarbejdere på Jyllands-Posten kritiserer bl.a. JP/Politikens Hus samt ejerfonden Jyllands-Postens Fond for et uskønt forløb gennem den seneste store sparerunde. | Photo: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Aviser

JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb

I en ny kritisk udtalelse stilet til ledelsen af Jyllands-Posten, koncernen og ejerfond kalder journalistiske medarbejdere den nu afsluttede sparerunde for uskøn og uværdig.

For abonnenter



Mængden af indhold der er tilgængeligt for tv- og streamingbrugere er i eksplosiv vækst. | Foto: Uffe Weng
Medienyt

Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op

På bare tre år er udbuddet af unikke videotitler på tv og streaming vokset fra 1,6 mio. til 2,7 mio., viser tal fra Nielsen Gracenote - udviklingen øger fokus på personalisering og brugeroplevelse.

For abonnenter



I den nye virksomhed vil Rud Pedersen A/S udvide deres samlede service og nu også tilbyde integreret full-service kommunikationsrådgivning. | Foto: Colourbox / arkivfoto
Kommunikation

Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau

Kommunikations- og public affairs-bureauet har slået pjalterne sammen med King Street for at kunne tilbyde integreret full service-kommunikationsrådgivning.

Job

  • Data Analyst

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • Marketing Automation Specialist

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Musikredaktør til P3

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • K-Forum søger journalist

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • Head of Digital Marketing

  • CCO

  • Graphic Designer

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer –
  • Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør –
  • Internationalt forlag sparer op til 20 pct. papir på ny typografi –
  • EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere –
  • Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau –
  • Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr –
  • Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T. –
  • Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op –
  • Pluto TV sikrer sig rettigheder til ishockey –
  • JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb –
  • Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op –
  • Techgi­gant vil kræve betaling for reklamefri Facebook –
  • Norske tv-producenter melder også om krisestemning –
  • Aller Media i Sverige dropper e-handel og sælger virksomheder –
  • Digital chef i Liberal Alliance bag Tiktok-kampagner stopper –
Flere nyheder

Job

  • Data Analyst

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • Marketing Automation Specialist

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Musikredaktør til P3

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • K-Forum søger journalist

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • Head of Digital Marketing

  • CCO

  • Graphic Designer

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabsassistent

  • Operational Excellence Director

  • Controller til fondsafvikling

  • Kontorassistent

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8369

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret