En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
27.08.1999kl. 01.00

TV-selskaber i oprør over ny digital teknologi

MediaWatch

Foreningen skal søge at finde en løsning overfor de to selskaber, TiVo og Replay TV, der producerer de digitale videobåndoptagere, som minder om ordinære videobåndoptagere, men som anvender computerteknologi i stedet for videobånd og derved er i stand til at kunne optage op til 30 timers TV ad gangen.

De nye digitale båndoptagere er i stand til at holde pause og genstarte midt i direkte udsendelser, skabe seerens egen favoritmenu samt at hurtigspole gennem reklamer - alle sammen egenskaber som har bragt den kommercielle reklame-baserede TV-verden i oprør. De billigste modeller koster omkring 3.500 kr. og forventes ikke indledningsvist at ville opnå en voldsom markeds-penetration, men analyseinstituttet Forester Research estimerer dog 14 millioner enheder på markedet i år 2004.

De store TV-selskaber er især bekymret for at TiVo og Replay TV kan indsætte deres egne reklamer i stedet for de pågældende TV-kanalers, og de støtter sig endvidere til Forester Research, som vurderer at de nye videobåndoptagere vil halvere forbruget af reklame-TV indenfor de næste 10 år.

En række af de samme TV-selskaber, som nu truer med at sagsøge producenterne, har ligeledes investeret i den nye teknologi. Det gælder bl.a. CBS, Disney og Discovery, som trods ejerskab fastholder at have copyright på egne udsendelser selv om de optages med den nye teknologi. Modsat har NBC og Viacom, som også er medejere af TiVo, erklæret at de ikke agter at tilslutte sig den nye forening. Tilbage i juni, da NBC investerede et større millionbeløb i netop TiVo, udtalte man at TiVo repræsenterer en teknologi, som på en enestående måde vil være i stand til at levere målrettede reklamebudskaber. TiVo har i øvrigt også netop annonceret en alliance med America Online om at udvikle interaktivt indhold til America Online's TV-tjeneste, AOL TV.

Det er ikke på kort sigt at de store TV-selskaber frygter den digitale trussel, for på trods af faldende seertal i konkurrencen med satellit- og kabel-TV universet, har de amerikanske networks stadig ikke de store vanskeligheder med at sælge deres reklametid. Omsætningen for de fire store networks øges således stort set med 10% om året, og indenfor det seneste år er det især annoncører indenfor finans, detail og medicin, som har udvist et øget reklameforbrug. De faldende seertal for de fire networks betyder dog, at satellit- og kabel-TV kanalerne vinder stadig nye markedsandele og omsætning, og stigningen i reklamesalget på dette marked ventes således at stige med over 20%.

I TV-sæsonen 1998/99 blev kampen om de højeste seertal et tæt opgør mellem CBS og NBC. CBS opnåede de bedste seertal målt på alle aldersgruppe, hvorimod NBC løb af med sejren i aldersgruppen 18-49 år, som følges med særlig interesse da reklamekøberne er specielt fokuserede på denne yngre målgruppe.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 17.45
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 16.32
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 16.19
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 15.35
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
Flere nyheder

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Intelligence Specialist

  • Scrum Master with a practical approach

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge