Robinson A/S satser på 40 pct. af seerne

MediaWatch

Fra kontoret på Indiakaj i Københavns havn kan den danske TV3-direktør følge kurverne over de vigtigste tal i den danske TV-branche: Det betyder groft sagt: Hvor mange af de 15-50 årige ser på hvilken TV-kanal. I løbet af det sidste år er det tal rykket så kraftigt, at TV3/ 3+ er spurtet fra 24 til 31-32 procent af disse seere. Og tallet er livsvigtigt. Det afgør ret præcist, hvor de omkring 2 mia. årlige TV-reklamekroner placeres. »90 procent af reklamekronerne placeres udelukkende efter det tal,« siger Lars Bo Andersen. Sidste års Robinson-succes skal gentages i efteråret, optagelserne er gennemført, de første afsnit er stort set redigeret færdig. Samtidigt er andelen af danskere, som rent faktisk kan se TV3 hjemme i stuen, rykket fra 64 til 71 procent i år. Yderligere 4 procentpoint følger lige nu, spår Lars Bo Andersen med henvisning til brugerafstemninger og kabel-TV-pakker fra Tele Danmark, Telia Stofa og antenneforeningerne. »Des flere seere, des større økonomisk råderum. Så enkelt er det,« siger Lars Bo Andersen, som alene ved den igangværende Tele Danmark-afstemning kan regne med at få yderligere knap 100 mio. kroner at lave TV for. Og de penge er nødvendige for en TV-station, hvis image og metode indtil for blot to år siden var at indkøbe billige udenlandske TV-programmer, -serier og film og sende dem afbrudt af reklamer. »Robinson koster vel fire gange mere pr. minut at lave i forhold til de TV-programmer vi havde i starten af 1998. Vores nye serie Ørkenguldet er også dyr. Du kan ikke bare skyde i Skagen og lade som om det er i ørkenen, det skal være ægte. Nu må vi gå planken ud og betale hvad produktionerne koster,« siger Lars Bo Andersen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også