Robinson A/S satser på 40 pct. af seerne
Fra kontoret på Indiakaj i Københavns havn kan den danske TV3-direktør følge kurverne over de vigtigste tal i den danske TV-branche: Det betyder groft sagt: Hvor mange af de 15-50 årige ser på hvilken TV-kanal. I løbet af det sidste år er det tal rykket så kraftigt, at TV3/ 3+ er spurtet fra 24 til 31-32 procent af disse seere. Og tallet er livsvigtigt. Det afgør ret præcist, hvor de omkring 2 mia. årlige TV-reklamekroner placeres. »90 procent af reklamekronerne placeres udelukkende efter det tal,« siger Lars Bo Andersen. Sidste års Robinson-succes skal gentages i efteråret, optagelserne er gennemført, de første afsnit er stort set redigeret færdig. Samtidigt er andelen af danskere, som rent faktisk kan se TV3 hjemme i stuen, rykket fra 64 til 71 procent i år. Yderligere 4 procentpoint følger lige nu, spår Lars Bo Andersen med henvisning til brugerafstemninger og kabel-TV-pakker fra Tele Danmark, Telia Stofa og antenneforeningerne. »Des flere seere, des større økonomisk råderum. Så enkelt er det,« siger Lars Bo Andersen, som alene ved den igangværende Tele Danmark-afstemning kan regne med at få yderligere knap 100 mio. kroner at lave TV for. Og de penge er nødvendige for en TV-station, hvis image og metode indtil for blot to år siden var at indkøbe billige udenlandske TV-programmer, -serier og film og sende dem afbrudt af reklamer. »Robinson koster vel fire gange mere pr. minut at lave i forhold til de TV-programmer vi havde i starten af 1998. Vores nye serie Ørkenguldet er også dyr. Du kan ikke bare skyde i Skagen og lade som om det er i ørkenen, det skal være ægte. Nu må vi gå planken ud og betale hvad produktionerne koster,« siger Lars Bo Andersen.