MediaWatch

UPC op blandt de største kabeloperatører

Sammen med tilsvarende overtagelser indenfor det seneste år bringer det UPC's samlede kundemasse op på over 5,5 millioner kabel-TV husstande, og dermed en position som Europas næststørste kabeloperatør efter Deutsche Telekom.
Stjarn TV er baseret i Stockholm med 240.000 kabel-TV kunder i det lukrative Stockholm-området og salgsprisen er opgivet til 3,7 milliarder svenske kr. Det er en prisstigning på hele 400% siden marts 1998, hvor EQT Scandinavia købte Stjarn TV fra Singapore Telecom. Det siger en del om troen på kabelnet som fremtidens dominerende platform for multi media og Internet løsninger, men det siger også en del om ambitionsniveauet hos UPC, som tilsyneladende er parat til ofre enorme beløb for at blive en af de førende kabeloperatører i Europa.

Og målt på antal kunder er man altså godt på vej. Købet af Stjarn TV markerer samtidig UPC's indtræden på det nordiske marked som en af de mest markante aktører, idet UPC allerede ejer det norske kabelnet Janco Multicom i Oslo med over 200.000 husstande. Det betyder at UPC nu er den tredjestørste kabeloperatør i Norden efter Telia InfoMedia TeleVision og Tele Danmark Kabel TV.

UPC har hovedkvarter i Amsterdam og regnes for at være et af de mest innovative kommunikationsselskaber i Europa, hvor selskabet ejer og driver kabelnet i 10 lande samt Israel. Det er koncernens strategien at alle kabelnet skal tilbyde kunderne ikke blot TV-kanaler, men også telefoni og diverse Internetløsninger. Tidligere på året fik UPC for alvor det blå stempel, da Microsoft foretog en større investering i UPC og overtog samtidig en ejerandel på 7,8%.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Inddrag brugerne i din personalisering

Personalisering er ikke en invasion af redaktionel selvstændighed, hvis vi selv tager ansvar for, hvordan det implementeres - men alligevel ender personaliseret indhold ofte i bjælke 13 på websitet. Sådan lyder det fra ugens klummeskribent Malte Jørstad, som giver et par råd til at gøre oplevelsen nemmere for både medie og modtager.

LA sendte politisk tv-reklame under FCK-kamp

Trods dansk forbud mod at sende politiske reklamer på tv tonede Liberal Alliance alligevel frem med politiske budskaber i reklamepause på TV3+ onsdag. Det kunne ske, fordi TV3+ sender fra Sverige, skriver LA-formand på Twitter.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs