MediaWatch

NTL bliver største kabeloperatør i Storbritannien

Rækken af giganthandler føres an af det britiske marked, hvor kabelsektoren fortsætter med at opruste for at kunne tage kampen op mod de to konkurrerende digital-TV platforme ONdigital og BSkyB samt teleselskabet British Telecom (BT). Der har længe været forhandlinger mellem de tre største kabeloperatører - NTL, CWC (Cable & Wireless Communications) og Telewest - om at skabe en fælles front mod konkurrencen fra ONdigital, BSkyB og BT.

De forhandlinger blev imidlertid pludselig overflødige, da NTL til alles overraskelse kunne offentliggøre sin overtagelse af CWC, hvorved NTL suverænt bliver Storbritanniens største kabeloperatør og med Telewest pludselig ladt alene med langt færre kunder.

Det nærmest sensationelle i NTL's køb af CWC er købsprisen, som i en kombination af kontant betaling, nyudstedte aktier samt overtagelse af diverse gældsforpligtelser løber op i ca. 90 milliarder kr. Med CWC's 1,2 millioner kunder er det sådan rundt regnet 80.000 kr. pr. kabelhusstand. Selv om kabelnettene i Storbritannien foruden kabel-TV først og fremmest tilbyder telefoni er det en svimlende pris for et selskab, som hverken indenfor kabel-TV eller telefoni kan regnes som værende markedsledende.

Telewest's kommentar til den overras-kende overtagelse har ikke overraskende været "ingen kommentarer". De fleste vurderer at Telewest simpelthen er blevet fanget med bukserne nede, og nu må vente på at NTL kommer tilbage med et forslag om samarbejde, idet alle erkender at det britiske marked er bedst tjent med kun en enkelt stor kabeloperatør for at kunne tage konkurrencen op.

I begyndelsen af 1990'erne var der mere end 40 kabeloperatører på det britiske marked, men siden er markedet blevet så konsolideret, at NTL, CWC og Telewest på nuværende tidspunkt til sammen har en markedsandel på omkring 80%.

I overtagelsen af CWC har NTL fået uventet massiv opbakning fra France Telecom, som har investeret 11 milliarder kr. i NTL og derved opnået en 10% ejerandel af NTL. Denne aftale repræsenterer en udvikling, hvor NTL og France Telecom også vil søge at samarbejde på andre områder, og det må allerede på nuværende tidspunkt forventes, at NTL og France Telecom i fællesskab vil byde på en af de fem nye mobillicenser, som den britiske sætter til auktion i løbet af næste år.

At kabelnet pludselig igen er blevet et af de mest interessante investeringsobjekter skyldes ikke mindst Microsoft's indtræden på det europæiske kabel-TV marked. Udover at NTL har opnået støtte fra France Telecom, er en anden årsag til at NTL overhovedet er i stand til at overtage CWC, at Microsoft også har investeret i NTL og nu ejer 5%. På det britiske marked har Microsoft rent faktisk foretaget en helgardering, da man også besidder en større andel af Telewest.

Software giganten Microsoft har gennem de seneste år købt sig ind i flere europæiske kabel-TV selskaber og følger dermed den strategi, man gennem flere år haft anlagt i USA, hvor Microsoft bl.a. har allieret sig med AT&T. Microsoft's softwareprodukter har som bekendt et de facto monopol på PC-markedet, men Bill Gates frygter at den stigende udbredelse af højhastighedsadgang til Internettet via kabelnet kan åbne dørene for konkurrenter, som kan udnytte konvergensen mellem Internettet og TV.

Som sine næste markeder tyder meget på, at Microsoft har udset sig Tyskland og Schweiz, og f.eks. har Microsoft ikke lagt skjul på at Deutsche Telekom's frasalg af sine kabelnet er ganske interessant. Microsoft begyndte sit indtog på det europæiske kabel-TV marked i januar, da man erhvervede en 7,8% andel af United Pan-Europe Communications (UPC), som er hjemmehørende i Amsterdam med 5,5 millioner kunder fordelt på 10 lande.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs